Ronny Een trein, kan in de regel geen steile hellingen aan, dat is iets anders. Wellicht is er veel ruimte nodig om hoogteverschil op te kunnen vangen.
Een 2-4% kan een trein hebben, in uitzonderlijke gevallen 6/7%, maar dat zal de Efteling trein niet aan kunnen.
Er zitten daarnaar ook nu wel hoogteverschillen in het tracé.
Het handigste is de trein in dit geval waarbij een mensenstroom gepasseerd moet worden, te laten stijgen omdat een mens minder hoog is als een trein en je dus met een brug minder hoogte nodig hebt als dat een trein door een tunnel gaat. Voor een brug heb je dan aan een meter of 4 aan hoogte (ruimte voor onderdoorgang + constructiehoogte) voldoende, wat betekend aan beide zijde 100-200 meter helling inclusief top- en dalboog. Die ruimte is er wel.
Uiteraard kan je ook wat doen met het pad en dit omhoog of omlaag brengen om voor het spoor minder hoogteverschil op te leveren.
Het zou een super oplossing zijn om hier een ongelijkvloerse kruising te realiseren. Zoals ik eerder aangaf wordt een overweg best een gevaarlijk geheel vlak achter het hotel, want alle zichtlijnen verdwijnen voor de machinist en ook voor de gasten zal het na het hotel heel onduidelijk zijn dat er een overweg ligt.
De concept van het hotel vind ik echter geen enkele verhoging of verlaging van pad of spoor aangeven.