Bij het zien van de concept-art was ik niet echt enthousiast. De upgrade voor het Dwarrelplein zelf ziet er geweldig uit, daar ben ik het 100% mee eens, maar dat hotel... Dat zat me niet lekker. Ik kon alleen niet echt de vinger op de zere plek leggen.
Het ziet er natuurlijk enorm copy+paste uit van Plopsa en Disney. Is dat jammer? Velen hier roepen van niet, ik vind van wel. De Efteling heeft een sterke eigen identiteit en zou die moeten willen 'disneyficeren'. Dat zou men met dit hotel op 1) deze plek en 2) dit uiterlijk wel doen. Het getuigt daarnaast ook van enige creatieve armoede dat men met een idee op de proppen komt wat praktisch gelijk is aan twee andere parken. De Efteling kan beter.
Dat is echter niet het grootste probleem wat ik zie. Na er een tijdje over nagedacht te hebben, denk ik dat de grootte van het gebouw het struikelpunt is.
'Eftelings' is natuurlijk heel lastig te definiëren. Maar naar mijn mening zijn echt eftelingse zaken vaak vrij sober. Een beetje ingetogen en simplistisch, soms een beetje kneuterig en dat ingetogene geeft het park zo'n romantisch beeld. Ik denk dan aan de gevel van Fata Morgana, praktisch alles in het Sprookjesbos, Villa Volta.... Ook het huis is ingetogen: het is groot, maar qua kleur en vooral vorm is het heel rustig. Daardoor voelt het heel natuurlijk aan, alsof het niet echt een gebouw is, maar deel van de aarde.
Dit nieuwe hotel is simpelweg te groot. Het is een enorm rechthoekig blok dat plompverloren in het park verplaatst lijkt te zijn. Het verstoort de rust van de omgeving. En hoewel die rust er ook niet is in Disneyland, Europa-Park of Walibi, is die rust wel essentieel voor het Efteling-gevoel. Het rommelig het Dwarrelplein nu ook is, het straalt die rust wel uit. Het plaatsen van dit hotel zou dit, ook met een vernieuwd Dwarrelplein, allemaal teniet doen. Het gebouw domineert de omgeving.
Wat ik liever zou zien is een kleiner hotel dat eruit ziet als iets dat gebouw is ín de omgeving. Het moet vooral lager zijn, gemiddeld gezien niet hoger dan drie verdiepingen. Met wat meer creatieve vormen dan een zuiver rechthoekige floorprint. Dat zou dan ook meteen meer opties geven om het op een unieke manier te thematiseren, gezien je van het grote rechtlijnige blok af bent.