ppc-anoniem-2 Je zal meer in de avonden moeten gaan plannen in het Efteling Theater bijvoorbeeld, maar ergens is dat ook heel duur, want je hebt dan een cast acteurs lopen en andere mensen die techniek moeten doen, de garderobe moeten bemannen en bovendien heb je een beperkt aanbod met één show.
De Efteling zou ook niet overal eigenaar van moeten- en willen zijn. Als je het theater verhuurd aan een externe partij, zoals Stage Entertainment bijvoorbeeld, dan zorgt Stage Entertainment voor de producties die er komen te staan. De Efteling haalt inkomsten uit de verhuur van het theater en Efteling zou bijv. nog 10% van de opbrengsten van de voorstellingen kunnen vangen bijvoorbeeld. De Efteling zorgt dan wel voor personeel in het voorgebouw. Wat productie betreft zou dat dan helemaal in handen zijn van het externe bedrijf dus zij dragen dan zorg wat betreft het personeel op productie gebied. Of het theater dan vol zit of niet... Dat zou de Efteling op zo'n moment een rotzorg wezen, want de inkomsten komen toch wel binnen doormiddel van het verhuren van het theater en om een langdurig contract aan te gaan met zo'n extern bedrijf. Ik berust deze theorie op de ervaring die ik heb toen ik begin 2000 in het Beatrix Theater werkte. Het Beatrix Theater bleef eigendom van de Jaarbeurs. Stage Entertainment (destijds Joop v/d Ende theaterproducties) huurde het pand, Jaarbeurs kreeg een klein gedeelte van de opbrengst.
ppc-anoniem-2 Een bioscoop zorgt ervoor dat je verschillende films kan draaien en dus voor de hele familie interessante dingen kan bieden
Ook dit zouden ze slim aan kunnen pakken. Efteling bouwt de bioscoop en verhuurt deze bijvoorbeeld aan Pathé. Ook dan geldt de regel: Of de zalen nou vol zitten of niet, De Efteling ontvangt toch wel zijn geld. Bouw restaurants, verhuur ze aan externe partijen en vraag 10% van de omzet. Er is dan altijd een garantie dat je, zolang de contracten lopen, altijd omzet binnen krijgt. Uiteraard moet Efteling dan zelf ook winkeltjes en restaurants bezitten want er moet uiteraard ook wel veel Eftelings terug te vinden zijn in zo'n gebied.
Verder zou ik zeggen over het hotel: Houdt het hotel puur voor de verblijfsgast. Ook om dit hotel het pure VIP gevoel te geven. Ook het restaurant zou ik beperken tot alleen de verblijfsgast of gasten die een VIP arrangement willen boeken in combinatie met de Aquanura Show. Zo blijft het exclusief. Tenslotte betaald de verblijfsgast (waarschijnlijk) genoeg geld voor deze lokatie. Andere gasten zijn dan welkom in het gebied waar dan restaurants ed. komen. Zo zou ik het doen in ieder geval.
Japio Anders was die er allang geweest in de tijd dat deze plannen bedacht en volop ontwikkeld werden.
Die zijn/waren er. Bron: Eftepedia: https://www.eftepedia.nl/lemma/Uitrijk
Wie weet hebben ze dit achter de schermen doorontwikkeld. Kan me niet voorstellen dat ze dit plan helemaal afgeschreven hebben. Het Efteling Theater zou deel uit maken van Uitrijk. Ook zou in 2009 de Burcht daar gebouwd worden, gericht op horeca en congressen. Dit plan werd destijds in de ijskast gezet omdat er in dat jaar een economische crisis aan de gang was. Destijds was er ook alleen het Efteling hotel en Bosrijk. Inmiddels is de Efteling gegroeid met meerdere verblijfsaccommodaties (uitbreiding Bosrijk, het Loonsche Land) en kunnen we inmiddels spreken van een Resort met internationale allure. Ook in de omgeving zullen er in de nabije toekomst meerdere hotels verrijzen. Als Efteling zijnde wil je daar natuurlijk ook van mee profiteren. Dus de stap naar Uitrijk zou juist nu een uitkomst- en zelfs logisch zijn.