Mark Ik vind echt wat over de manier waarop de Efteling met de communicatie rondom corona is om gegaan, maar verdomme, het zit ze ook gewoon niet mee.
Ik denk dat de Efteling zich (net als veel andere branches) voor de komende jaren moet gaan bezinnen op het jaarrond business model. Wil en kan je je park nog wel inrichten op jaarrond open? 2022 wordt het derde jaar op rij waarin dat niet mag worden waargemaakt.
Wat is er nog te winnen bij een winterexploitatie waarin je continu een dreigende sluiting boven het hoofd hangt en je áls je wel open mag het mikpunt bent van politici die je negatief vergelijken met sectoren die wel dicht moeten en ‘journalisten’ die op de loer liggen om alles wat mis gaat breed uit te meten in de media ter meerdere eer en glorie van zichzelf? Daar komt nog bij dat de coronasteun van de overheid niet eeuwig is, ik denk dat we daarvan nu de laatste ronde gaan meemaken. Daarna zullen bedrijven zich moeten gaan aanpassen aan het nieuwe normaal.
Corona is here to stay, sowieso voor de komende 5 à 10 jaar. Ik denk dat de Efteling zich het beste even kan bezinnen en grote uitbreidingen als Strookrijk voorlopig in de ijskast zetten. Het geld om die echt goed uit te voeren zal er voorlopig niet zijn. Afblazen van het Dwarrelpleinhotel is waarschijnlijk te laat. Gelukkig zal het conservatieve en zeer solide financiële beleid van de afgelopen jaren wel voor enige coulance bij de banken zorgen; terugbetalen van de lening voor het hotel zal waarschijnlijk langer duren dan oorspronkelijk was verwacht.