Arathonk Als je het gebouw ontleed zie je dat er veel smalle metselpenanten geplaats gaan worden. Deze kunnen ze prima prefab aanleveren inclusief casco element.
De naden die ontstaan zullen vooral aan de onderzijde en bovenzijde zichtbaar voorkomen.
Je ontkomt er dan niet aan dat er naden ontstaan, omdat ieder element afzonderlijk van elkaar gesteld moet kunnen worden (er moeten spelingen meegenomen worden in de productie/engineering).
Als er in het werk gemetseld wordt, wordt er in het werk de uiteindelijke maat bepaald. Ga je alles vooraf fabriceren moet je rekening houden met stelruimtes (dat zijn dus naden die ontstaan.)
Ik verwacht niet dat ze een paar lagen metserlwerk achteraf gaan metselen, want als de rest maat die overblijft hoger is dan die van de geprefabriceerde metselwerk dan ga je bijvoorbeeld dikkere lintvoegen (horizontale voeg tussen de stenen) krijgen, dat gaat snel opvallen en er lelijk uit zien. Of andersom als de restmaat kleiner is kunnen deze voegen dunner uitvallen dan de geprefabriceerde voegen wat ook opvalt.
Uiteindelijk is het ook afhankelijk van hoe de elementen zijn samengesteld. Hieronder een klein voorbeeld. Kiezen ze voor kleinere elementen zoals de rode vlakjes hier beneden (elementen die makkelijk te vervoeren en te stellen zijn door werkliederen).
Of worden de elementen het formaat als die blauwe vakjes (bij de blauwe variant krijg je de naden mooi weggewerkt, echter heb ik geen idee wat de maat is en of dit een maat is die makkelijk te vervoeren is door vrachtwagens. Daar moet ook over nagedacht worden).
Kortom er zijn best veel factoren die de uiteindelijke maat van dergelijke elementen bepaald.
De uiteindelijke vorm van deze elementen bepaald ook waar de stelruimtes ontstaan, die dus na het stellen in het werk gevuld dienen te worden.
Het gebouw wordt zo groot en er gebeurd zo veel in de gevels dat ik denk dat die naden in het echt nauwelijks gaan opvallen. Je aandacht zal meer getrokken worden naar de vele sierelementen en speelse indeling lijkt mij.