De vergunning als probleem geloof ik niet zo, het gaat qua stikstof veel meer om nieuwe projecten, niet lopende projecten.
Al heb ik wel het gevoel dat de Efteling er qua vergunningtrajecten altijd wat opportunistisch in zit dus uitsluiten wil ik het ook niet, vind het het minst aannemelijk maar ook gelijk wel met de grootste gevolgen.
Ik geloof overigens wel dat het gerucht klopt dát er iets aan de hand is want het klopt niet dat de bouw stil ligt.
Een bouwput leg je niet stil dat kost gewoon te veel geld. Er moet geregeld wel gewacht worden, bijvoorbeeld op het uitharden van beton 28 dagen, maar dan zorg je in je planning dat je iets anders kan doen. Dat zag je ook goed in het bouwproces hier waarbij er in een ‘treintje’ gewerkt werd aan de fundering en kelder door het gebouw in moten in te delen.
Wat er dan wel aan de hand is, is gissen:
- gedoe om meerwerk met de aannemer, vind ik overigens niet aannemelijk. Stilleggen is voor een aannemer een laatste redmiddel die hij echt niet snel zal toepassen en de Efteling gebruikt huisaannemers waar ze goede relaties mee hebben;
- probleem met de kelder/fundering. Dat lijkt me plausibel, en kan vertraging opleveren van maanden of langer maar uiteindelijk vaak wel op te lossen;
- uitloop of nog geen goedkeuring op ontwerp. Ook plausibel, geeft weken vertraging maar na goedkeuring kan er vaak snel weer verder gewerkt;
- probleem met levering. Momenteel een actueel probleem, maar ook niet meer onbekend dus vaak zijn langere levertijden al opgenomen in de planning. Daarnaast geld dit veelal niet voor producten die in de ruwbouw worden gebruikt maar voor installaties of producten die in de afbouw worden gebruikt, denk bijvoorbeeld aan tegels;
- faillissement van een (onder)aannemer;
- personeelstekort;
- …
Ik hoop dat het geen groot issue is en we binnenkort weer veel meer activiteiten zien.
Vind het wel wat frappant waarom de communicatie zo beperkt is over dit project. Het is het meest in het oog springende bouwproject met de grootste overlast.
Nu snap ik dat als er problemen zijn je dit nu niet groots communiceert.
Maar juist het gebrek aan enige bouwupdate maakt mij wat ongerust dat het probleem stiekem best groot kan zijn.
Hopelijk krijgen we snel officieus of officieel wat meer te horen.
Een probleem met de bouw van het hotel of niet, voor mijn gevoel was de Efteling in het verleden veel beter in haar communicatie over bouwprojecten met kundige informatieve bouwupdates. Bij Danse Macabre is er gelukkig nog redelijk frequent een update, wat minder informatief als voorheen door de -voor mij- storende verhaallijn, maar toch.
Maar alle gebrek aan communicatie rondom dit project en toch ook de beperkte prikkels rondom die grote bouwput zelf in het park vind ik frappant.