Japio Maar het Sprookjesbos doet het volgens mij toch echt lijken alsof elk sprookje daar op zichzelf staat. Daarom vind ik het jammer dat zo'n figuur wordt 'misbruikt' voor zulke dingen. Het is een beetje onnodige storytelling.
Dit is precies waar de schoen toch een beetje wringt. Ik kan simpelweg niet zoveel met het idee dat Assepoester en Roodkapje gezellig bij elkaar op de koffie gaan of dat deze nieuwe Big de baas van alle bouwwerkzaamheden is, dat voegt niets toe aan de sprookjes in het Bos of de attracties in het park. En zodra zo'n idee niets toevoegt, is het soms beter, krachtiger en stijlvoller om het weg te laten, zeker in die bepaalde soberheid die de Efteling zo kenmerkt.
Progress Maar wat maakt Pardoes ‘Eftelingser’ dan dit varkentje?
Pardoes werkt hierin mijns inziens wat beter, omdat hij op meer afstand staat van de overige figuren, zoals Mickey Mouse ook losstaat van de Auctioneer, de Hatbox Ghost en Indiana Jones in Disney.
Los daarvan word ik weinig enthousiast van de wat kinderlijke ontwerpen met de varkenssnuit en -staart in de 'handtekening' als dieptepunt én heeft de Bouwmeester blijkbaar weinig verstand van zaken - hij wil de Eiffeltoren aan elkaar metselen en bouwt de Toren van Pisa al vanaf het begin af aan scheef!? 😆