Personeelstekort is één veel gehoord argument - en ook een zeer terecht argument. Hoewel er in de bediening weliswaar voldoende personeel te zien kan zijn, hoeft dit niet te betekenen dat dit in de keuken ook is, of andersom.
Maar een tweede en wellicht nog een belangrijker argument om niet zomaar iedereen aan tafel te zetten is de kwaliteit van de service. Als je heel de zaal vol gooit (in Saga en Brasserie 7 pak en beet 300 stoelen) en je hebt maar een handjevol personeel, ontstaan de volgende knelpunten: lang wachten tot iemand een bestelling opneemt > lang wachten op je drinken > lang wachten op je eten > lang wachten tot de gerechten weg worden gehaald > lang wachten op de rekening. Ofwel een bagger ervaring.
Horeca draait om hospitality: gastvrijheid. Dit kun je alleen bieden als je een bepaalde service kunt bieden en dit ook behaalt. Anders komen de negatieve reviews. Het eten kan nog zo fantastisch zijn, als de service slecht is wordt dat onthouden.
Je kunt hier wel efficiënt mee omgaan, door bijvoorbeeld een menukaart slim in te richten (Pizza's en pannenkoeken zijn sneller gemaakt dan een volwaardig 3 gangen menu), maar je wilt ook diversiteit aanbieden. Zeker in een groot resort als de Efteling. Het personeel zomaar ergens anders vandaan halen en een ander restaurant sluiten is dan ook geen optie want dan verlies je die diversiteit alsnog. Daarnaast mis je daarin een kwaliteitsslag. Vast personeel van een locatie kent die locatie en de gerechten uit z'n hoofd (of zou dat moeten weten). Iemand vanuit een ander restaurant heeft die kennis niet. Dus je serviceniveau gaat weer omlaag. En daarnaast, waarom iemand opleiden die hooguit een weekje het concept moet kennen om daarna weer elders te werken?
En minder kritisch zijn in het aannemen van personeel? De horeca is geen vak meer maar een bijbaan. En ga maar eens een jobstudent of dergelijken vinden die nog een fijne werkmentaliteit heeft en hart voor de zaak/horeca heeft. De bekende uitspraak "het heeft een hartslag dus laat maar drankjes lopen" werkt niet want Horeca is niet zomaar even een baantje, het is kneiterhard werken voor weinig geld. En vaak ook nog eens op de momenten dat ieder ander vrij is. Nee, zolang de horeca niet als vak wordt gezien, ga je niet zomaar mensen vinden die in je restaurant willen werken.
jan63 1- ik weet bij welke medewerkers er bijna altijd mogelijkheid is tot plaats nemen, en bij welke niet.
2- dan had De Efteling niet expliciet moeten communiceren dat Saga ook voor parkgasten is.
1 - die medewerker zal waarschijnlijk geen rekening houden met de werkdruk voor de andere collega's, die op deze manier met bosjes in de ziektewet terecht zullen komen of een andere baan gaan zoeken.
2 - Marketing afdelingen of management lagen werken zelf nooit in de operatie. Die roepen maar wat. Ik kan je verzekeren dat er flink gedonderd is vanuit de operationele laag door deze uitspraken via de officiële kanalen en alle fans die dit in de eerste weken van Saga hebben geroepen. Het is dan ook jammer dat ze deze fout nu wéér vanuit kantoor Raveleijn maken.
Lin Ik ben het hier mee eens hoor maar Saga is regelmatig halfleeg en blijft dat vervolgens ook en dan mag je alsnog niet aanschuiven. Dan loop je ook als Efteling gewoon onnodig inkomsten mis en erg klantvriendelijk is het niet om een parkgast weg te sturen die een praktisch leeg restaurant ziet.
Dit kan twee redenen hebben. Personeelstekort (je kunt niet de service bieden die je wilt bieden) of het tijdstip waar je binnenkomt. Ja als om 17.30 het restaurant nog half leeg is, kunnen diezelfde tafels om 19.00 alsnog gereserveerd staan. In die 1,5 uur tijd ga jij niet een volwaardig 5-gangen diner kunnen eten.