Japio Dat is misschien mijn eigen schuld, maar de meerwaarde van de passage is nu niet volledig benut denk ik.
Maar van zo’n passage is sowieso meer functioneel bijzonder toch? Het is een doorgang waar duizenden mensen doorheen moeten, je wilt daar misschien ook niet allerlei details waar mensen uitgebreid naar gaan staan kijken.
Ik zie hier het voorbeeld van de passages onder het Disneyland Hotel in Parijs voorbij komen. Dat is een mooi uitgevoerde omgeving, zeker, maar ook niet heel speciaal. Zeker nu iedereen een online ticket heeft, heeft heel die ruimte onder dat hotel zijn functie verloren en is het vooral een verzameling gesloten loketten. In die zin kan DLP eerder een voorbeeld aan de Efteling nemen, die de ongebruikte loketten onder het Hvd5Z heeft opgeruimd.
(Als ‘toegang tot het park’ was die doorgang altijd al overbodig, want dat is traditioneel de doorgang onder het treinstation. Het is puur vanwege de plaatsing van het hotel dat deze nodig was (en in mijn ogen doet hij wat afbreuk aan de doorgang onder het station).