Misschien raar dat ik dit topic nu nog bovenhaal, maar ik herinner mij dat een aantal mensen (waaronder @Niek , @ppc-anoniem-2 en @Eftelflags ) graag wou weten waarom ik hier zo veel vragen over stel hoewel ik zelf met 1m86cm ruim genoeg onder de limiet zit. Ik heb al gezegd dat de reden persoonlijk en onplezierig is ... maar na een paar weken nadenken heb ik toch besloten om het uit te leggen.
Het probleem is dat ik ooit pillen geslikt heb om mijn lichaamsgroei af te remmen en intussen is bekend dat dit eigenlijk zeer ongezond was. Ik hoef zelf niet veel uitleg te geven omdat Radar Avotros hier in de lente van 2021 een zeer goede reportage (met geschreven artikel) over heeft gemaakt en die kunnen jullie lezen in beide links hieronder:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/groeiremmers-vergroten-risico-op-verminderde-vruchtbaarheid-wat-wisten-medici/
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/veel-reacties-na-uitzending-over-groeiremmers-wat-is-de-volgende-stap/
Hier moet ik nog drie dingen aan toevoegen:
1) Ik heb deze pillen geslikt in de eerste maanden van 2001, gelukkig in een lagere dosis (100 microgram ethinylestradiol i.p.v. de 200 microgram die het artikel vermeldt). Helaas was dat al voldoende voor een zware bijwerking: ik ben als dertienjarige psychisch ziek geworden door deze pillen, zo erg zelfs dat mijn moeder na een half jaar alle pillen letterlijk in onze vuilnisbak gegooid heeft en mij naar een kinderpsychiater heeft gestuurd. Die verlaagde dosis en vervroegde stopzetting zijn volgens mij de redenen waarom ik er zelf gelukkig geen enkele lichamelijke schade aan heb overgehouden. Over de redenen waarom mijn groei geremd moest worden kan ik niet zo veel zeggen omdat ik dat na twintig jaar eigenlijk niet goed meer weet. Volgens mij was het een combinatie van medische redenen (ik had zwakke botten) en sociale redenen.
2) Ik was exact 1m80cm toen de behandeling gestart werd en op dat moment nog flink aan het groeien. Zonder pillen - dus als de natuur gewoon haar gang had mogen gaan - zou ik vrijwel zeker 1m90cm gehaald hebben. Misschien zou ik ergens tussen 1m90cm en 1m95cm geëindigd zijn. En hoewel we het nooit zullen weten, sluit ik niet helemaal uit dat het 1m95cm of meer was geworden. In het dagelijkse leven had ik dit niet erg gevonden en ik heb dan ook spijt dat ik die pillen geslikt heb, zeker nu we weten hoe ongezond ze waren. Het enige voordeeltje is dat ik nu nog negen centimeter onder die pretparklimiet zit. Dat is voor mij letterlijk het enige positieve aan deze hele affaire .... wat op zijn beurt weer voor extra frustratie zorgt, want ik WIL het helemaal niet leuk vinden dat ik ooit zulke pillen geslikt heb en dat mijn lichaam kleiner is gebleven dan Moeder Natuur bedoeld had.
3) Ik heb via internet gesproken met andere vrouwen die dit geslikt hebben, of die als jong meisje het voorstel kregen om hiermee te beginnen maar dit geweigerd hebben. Blijkbaar waren er begin jaren tachtig van de twintigste eeuw al een paar huisartsen die wisten dat deze hormonale groeiremmers riskant waren en deze huisartsen hebben hun patiëntes aangeraden om het niet te doen. Dan vraag ik me serieus af waarom sommige ziekenhuizen dit hebben aangeboden tot in 2011 - dat is ongeveer dertig jaar later. Als ik zoiets lees dan heb ik zin om te facepalmen ...
Nu weten jullie dus waarom ik zo kritisch ben voor die limiet van 1m95cm. Ik geef toe dat dit bij mij voor een groot deel emotioneel is i.p.v. rationeel. Toch vind ik dat constructeurs er meer rekening mee moeten houden dat de jeugd alleen maar langer zal worden en dat 1m95cm anno 2021 eigenlijk niet meer kan. Maak er 2m05cm of liefst zelfs 2m10cm van en ik klaag niet meer.
Ik hoop ook dat niemand rare commentaren gaat geven op dit verhaal, dat voor mij nogal triestig is 🙁 Mocht ik in staat zijn om terug te keren naar eind 2000 / begin 2001 dan zou ik die pillen weigeren en het risico nemen dat ik mogelijk later niet meer in alle attracties zou kunnen. Ik heb trouwens de indruk dat mensen zoals Tuit hier niet al te zeer van wakker liggen. Ik ben blij dat ik fysiek gezond ben gebleven (hoewel ik in 2001 dus naar een kinderpsychiater moest) en vind dit alles vooral heel erg voor de vrouwen met kinderwens die in een lijdensweg beland zijn, en voor de vrouwen die andere klachten hebben (via internet ken ik zelfs iemand die na het slikken van deze pillen zo veel gynaecologische problemen had dat uiteindelijk alles via een operatie verwijderd werd).
Na die vervroegde stopzetting ben ik nog vier centimeter gegroeid (van 1m82cm naar 1m86cm) en dat vind ik stiekem wel leuk. In Europa niet relevant maar in Amerika wel want die vier centimeters helpen mij door de symbolische grens van zes voet 😉