Afgelopen maandag heb ik alles nog eens in het echt mogen bewonderen. Corrie was misschien een iets krachtigere storm dan Sirocco, maar gelukkig was Sirocco wel een fijne storm. Eigenlijk ben ik nog net zo positief of misschien wel positiever over Archipel en Sirocco. De 9+ is hier echt behaald. De sfeer op de plekken rondom deze twee attracties is subliem. Vooral als je op het pleintje van de ingangen van Archipel en Sirocco staat beland je in een hele andere sfeer die uniek is in de Efteling. Als ze dit doorzetten met de volgende fases dan durf ik wel te spreken van een themagebied van wereld klasse. Afijn, ik heb hier al een uitgebreide review overgegeven, dus laat ik niet in herhaling vallen.
De grote maar, en helaas viel het me toch meer tegen dan verwacht, zijn de eilandjes die de Wereld van Sindbad nu is. Als je vanaf de dubbele laan naar de Wereld van Sindbad loopt zie je voor je: Vogel Rok, een jaren 50 gebouw en dan Sirocco. Panorama vormt een krachtige witte lijn door het gebied die als een Berlijnse muur de wereld in tweeën deelt. Vanaf de andere kant heb je het in mindere mate ook met Carnaval Festival. Dat het Vogel Rok plein niet is aangepakt is in vergelijking met dit nog het minste probleem.
Ik snap het, Monsieur Cannibale en het Avonturen Doolhof waren beide aan onderhoud/vervanging toe om verschillende redenen. Ik snap ook dat het budget er in een tijd van een pandemie er niet meteen voor was om het gehele gebied te vormen. Dat je dan twee vliegen in een klap slaat door een broodnodige retheming aan beide attracties te geven, die later samen in een gebied komen te liggen met Vogel Rok, is dan natuurlijk ook slim. Echter is het nu nog steeds zo'n puinhoop op dit plein zonder de volgende fase(s), dat ik echt hoop dat het in 2023 een stuk completer gaat zijn. Anders is het echt zonde van alle moeite die in deze eerste fase gestopt is.
-
Dan wat anders. Ergens ben ik ook nog bang dat het Panorama complex in tweeën gedeeld gaat worden. Het A La Carte gedeelte zal dan bij de Wereld van Sindbad gaan horen en de takeaway wordt het witte La Place restaurant. Daarbij krijg ik ook de angst dat de retheming van het A La Carte gedeelte redelijk kleinschalig wordt gedaan en het niet de kwaliteit gaat bereiken van Sirocco en Archipel. Die angst baseer ik zeker niet op Sander zijn kwaliteiten, maar meer op de budgetten. Laten we hopen dat ik het mis heb. Ik hoop ook nog steeds dat ze het gebied veel groter pakken zoals hier bedacht is, want dan ga je toch past echt de strijd met de toppers in de wereld aan: