The_Bullgod De kosten zullen nog niet terugverdiend zijn, maar ik denk wel dat het meer heeft opgeleverd dan het herbouwen van het huisje van Vrouw Holle zou doen. De python is gerenoveerd omdat er enorme nostalgie rondom heen hangt, waar het park toch op inzet de laatste jaren, kijk maar naar de 'en toen' reclames. Als je een gemiddelde Nederlander naar één achtbaan vraagt, denk ik dat het merendeel de Python zal zeggen.
Ik denk dat er zeker mensen naar de Efteling komen om hun nostalgie over te brengen op hun kinderen, "kijk dit is de achtbaan waar papa voor het eerst over de kop ging samen met opa, zullen wij nu samen gaan?". De hoop is dan dat de kinderen over 20 jaar dan nog steeds naar het park komen om die nostalgie weer te herbeleven met hun kinderen. Op de zeer lange termijn zal dat zeker geld opleveren, maar niet in de eerste 5 jaar nee.
Het is niet voor niets dat er nog steeds dagelijks honderden kinderen op de foto gaan met de muzikale paddenstoelen, dat is vandaag de dag niet het meest technologische hoogstandje en toch ook niet echt het mooiste object dat in de Efteling staat, maar door die nostalgische herinneringen worden er toch nog steeds duizenden foto's van gemaakt, waarna de hoop is dat over 20 wederom die mensen met hun kinderen een foto bij de paddenstoelen gaan maken.
Soms zijn de baten van een renovatie niet meteen in de kassa te zien, maar kunnen ze wel over de zeer lange termijn je product versterken en indirect weer meer geld opleveren. En ik denk dat bij de python die zeer lange termijn gevolgen véél meer zijn dan het herbouwen van het huisje van Vrouw Holle of een paddenstoelenparkoers.