In het topic over de renovatie van de Zero Zone in Walibi Holland kwam de Tomahawk meerdere keren ter sprake, en dat heeft mijn probleem met de drie grote Nederlandse parken (Efteling, Walibi en Toverland) weer doen opborrelen; er worden al jaren geen flats meer gebouwd, alleen gesloopt.
De laatste flatride in de Efteling was bijvoorbeeld Villa Volta in 1996 (of PandaDroom, als je dat als Flatride telt, en als je beide te groots vindt is het Monsieur Cannibale in 1988)
Walibi staat verder bekend om het slopen van flats, met de verwijdering van het schommelschip als meest recente. Welke flatride daar het nieuwste is weet ik niet, maar volgens mij komt het allemaal wel uit de Six Flags tijd onderhand
En Toverland heeft natuurlijk het meest recent een flat gebouwd, toen de magische vallei werd neergezet. Maar dit komt natuurlijk vooral omdat het park zelf zo nieuw is.
Van deze drie heeft Walibi, naar mijn mening, de grootste variatie aan flats, terwijl Toverland en de Efteling bijna alleen maar famillierides hebben (wat logisch is gezien de doelgroep).
Toch vraag ik mij af wat deze parken weerhoud van het aanschaffen van flats, leveren ze te weinig op vergeleken met hoeveel ze kosten? Wil je als 'groot' park alleen maar grote attracties neerzetten? Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat het weer tijd wordt voor een nieuwe Nederlandse flatride verzameling!