Ik ben wat podcasts aan het terugluisteren en daarin heb ik nu enkele afleveringen waarin werd gesproken over alle Reizenrijkplannen geluisterd. Ik vind dit op het moment ook een enorm fascinerend stuk Efteling, omdat hier duidelijk van alles in de startblokken staat in afwachting van hoe het park zich verder mag gaan ontwikkelen. Het voornaamste 'probleem' nu, is dat de dominante thema's op het plein nu niet echt bij elkaar aansluiten. Jokie/carnaval/vrolijk tegenover Sindbad/Oosters/serieus. Dan is er dus een mooie wens voor een circusgebied, wat weer erg aan kan sluiten bij Carnaval Festival, maar wat dan weer nét ergens anders zou komen te liggen. En als laatste is het hele plein niet echt fraai en, zeker met alle probeersels qua thema, een beetje een rommeltje.
Mijn idee; wat als we de hele 'Wereld van Sindbad', nu eens verplaatsen naar Strookrijk? De wachtrij van Vogel Rok moet makkelijk om te leggen zijn en dan heb je meteen een mooi, Eftelings thema om dat gebied in aan te kleden. De verhalen van Sindbad de Zeeman bieden genoeg aanknopingspunten voor wat spannendere attracties, qua thema is het een mooie overgang tussen Ruigrijk en Reizenrijk.
En, bijkomend voordeel; je kunt het Reizenrijkplein gebruiken voor je circusthema! Die plannen zien er namelijk ook zéér veelbelovend uit, het is een Eftelings thema en voor mijn gevoel sluit dat juist weer veel mooier aan bij de hoek van het Anton Pieckplein en het Carrousselpaleis. Je hebt dan ineens een zee van ruimte om te bebouwen, want je hoeft geen rekening meer te houden met Vogel Rok. Je kunt tegen CF bouwen, op het plein en meer de kant van het dienstencentrum op gaan. Of juist een meer sferisch gebied creëren en de speelweide in je ontwerp meenemen en hier in circus (tent/woonwagen)thema de faciliteiten voor zomer- en winterevenementen meenemen. Ik zie thematische kansen!
Voorlopig gaat dit natuurlijk niet gebeuren, maar op het moment dat Strookrijk groen licht krijgt is dit misschien niet eens zo'n gek idee als kickstarter voor een nieuw gebied. Sirocco zou je óf opnieuw kunnen herthematiseren, of verplaatsen naar het nieuwe Sindbadgebied. Ik zou dan sowieso afscheid nemen van de grote Vogel als ingang, maar meer een wat ruiger oosters gebied creëren in Strookrijk met rotsen en water, waar je op verschillende plekken dus met Sindbad op reis kunt. Zijn avonturen zijn perfect voor een logflume. Je vaart een grot in en lijkt aan te spoelen; dan beweegt je boot ineens omhoog omdat je op de rug van een gigantische vis ligt! Je komt door een tempel die overgenomen is door een apenkoning die geen pottenkijkers wil, je vaart door een gewelf met de prachtigste schatten, je strandt op een olifantenkerkhof, ideeën genoeg.