Niek Ziet er ook tenenkrommend slecht uit ook, natuurlijk.
Ik denk dat de originele tekening van Wereld van Sindbad erbij halen helpt:
Daar zie je ook gewoon dat het hun bnedoeling is om een doorgang te maken en thematisch meer in de sfeer op te laten gaan. Maar je zit natuurlijk met Carnaval Festival en Vogel Rok vlak naast mekaar, een situatie die al van in de jaren '90 bestaat. Die vogel gaat nooit nimmer verdwijnen, die is ongelofelijk iconisch. Ik denk ook dat die ingang oprecht nog heel wat geplust kan worden als ze willen, zodat het beter in het landschap opgaat.
Een deel van het plein ontharden of voorzien van themabeton, wat groen aanplanten en dat komt echt wel goed.
Overigens eerder deze week voor het eerst naar Kashba gegaan, zag er in mijn inzien gewoon prima uit. Het rook zelfs nog naar de verse verf! Ik vond het er in ieder geval enorm gezellig, zeker aan de opkamer - wat een upgrade daar.
Mijn vriendin gaf zelfs aan dat ze Nomade heel erg gezellig en mooi gevonden wordt zijn. Om maar aan te geven: ik denk wel dat de meesten er zeer positief op reageren...
Meint Bij een themawereld denk ik aan Arabian Coast in Tokyo DisneySea (om in het Sindbadthema te blijven), een aantal landgebieden in Europa-Park, of Rookburgh in Phantasialand. Als de Efteling wel de themagebiedroute wel bewandelen dan is er echt nog heel veel werk te verzetten.
Je geeft hier een park aan waar heel het park van scratch is opgebouwd en zowat het duurste pretpark ter wereld is qua bouw (beetje realistisch blijven hier...), een pretpark dat qua niveau heel wisselvallig is (Duitse kitsch is geweldig, maar hun project van vorig jaar waar ze plastic RollerCoaster-Tycoon buxushagen hadden neergeplopt viel toch tegen - gelukkig nu vervangen) en het is waarschijnlijk een unpopular opinion maar ik vind Rookburgh helemaal niet zo geweldig. Het is een enorm doods gebied in mijn ervaring, waar ik echt het gevoel heb dat er dingen ontbreken.
Dat werkt heel goed in Phantasialand, maar zoiets wil ik écht niet in de Efteling zien. Phantasialand gooit ook gewoon alles plat en kan zo goed als van scratch beginnen, dus ook niet zo'n goeie vergelijking op dat vlak.
Ik vind de eerdere themagebieden in de Efteling (wereld van Sindbad/Max & Moritz) vrij goed geslaagd, en dat waren eigenlijk gewoon refurbishes van het bestaande gebied. Dance Macabre/Huyverwood wordt denk ik het eerste echte nieuwe themagebied, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.