wh_k Dat ze nu niet kiezen voor een sloop heeft denk ik te maken met het feit dat er nog geen duidelijke lange termijnvisie is, of als die er wel is daar nog op gewacht wordt. Aangezien het Efteling Hotel ook niet heel veel langer houdbaar is zie ik hier nog wel een nieuw groot hotel verschijnen waar de grond van Panorama bij getrokken gaat worden.
Er is volgens mij geen enkele indicatie dat het Hotel niet lang meer houdbaar is, er is net een grote renovatie van alle kamers gebeurd, dat doe je niet als het hotel niet lang meer mee gaat gaan. De komende 10 jaar moet je niet verwachten dat daar iets gaat gebeuren, en in die periode zou net wél de ontwikkeling van Strookrijk gebeuren.
Mochten ze het Hotel meegenomen willen hebben, dan hadden ze de investering in het hotel niet gedaan en hiermee gewacht hebben. Uiteindelijk is de beslissing om Strookrijk uit te stellen gevallen nadat de opknapbeurt van het hotel al volop gepland was, zoiets heeft een vrij lange aanlooptijd.
Verder zie ik het hotel ook niet snel verdwijnen, het is een zeer iconisch gebouw en nog niet eens zo oud voor een hotel. Ik denk niet dat er structurele problemen zijn in het gebouw dus zie ik eerder een zeer grote renovatie gebeuren binnen enkele jaren, dan een sloop van het hotel.
En voor Panorama geldt zowat hetzelfde: de renovatie die het gebouw nu ondergaat, is niet enkel visueel maar ook deels structureel (wat nodig was). Voor een tijdelijke aanpassing zouden ze niet een dergelijke zak geld in Panorama meer steken, want hier gaat toch behoorlijk wat geld in gaan kruipen. Met nog wat langer pleisters te plakken op het gebouw konden ze nog jaren verder zonder deze grote kosten.
Panorama gaat dan ook niet snel verdwijnen.
Als je de grond van Panorama en het Hotel zou samenvoegen, heb je overigens een L vormige lap die gigantisch is, veel groter dan waar nu het Grand Hotel op verschijnt. Mochten ze dat willen doen, dan zouden ze beter de grond van het hotel en de parkeerplaats gebruiken ipv Panorama erbij te betrekken, dat ligt veel te ver weg. Het is overigens ook geen goede plek om een hotel neer te zetten in deze tijd, want een groot deel van het hotel zou dan uitkijken op enerzijds de buitenwereld en anderzijds de backstage/parkeerterrein dienstencentrum.
Ik zie ook het nut niet in om Panorama te slopen, want zolang de structuur van het gebouw goed is, kan je hier eigenlijk niet veel meer bereiken dan wat al gebeurd is: het gebouw neemt de maximale ruimte die er is, al op. Door hoe het gebouwd is, is er in feite geen verlies aan volume en kan je met dezelfde oppervlakte niet meer doen, tenzij je de 2e verdieping uitbreidt boven het terras/de veranda, maar de bovenste verdieping die er al is, wordt nu ook al niet gebruikt. Als op termijn Strookrijk bij het park komt, kunnen ze misschien nog iets meer richting Strookrijk opgaan, maar dan zie ik eerder een nieuw toilettengebouw gebouwd worden daar dan dat Panorama zelf gesloopt wordt.
Zeker in tijden zoals dit, met stikstof dat zo'n rol speelt, zie ik hun zeer voorzichtig met slopen omgaan. En laten we eerlijk zijn: zowel het Efteling Hotel als Panorama zijn nog niet aan de sloopkogel toe. Zeker het Hotel, met hoe iconisch het is en hoe het een eye-catcher is, zie ik niet snel verdwijnen. Maar een nieuw hotel zou nooit meer op die plek gebouwd worden, op alle richtingen die je ziet is het uitzicht niet wat je tegenwoordig verwacht: het dienstencentrum, een bos, een autoweg of een drukke snelweg.
Om het kort samen te vatten: het gebouw Café-Restaurant zal niet snel gaan verdwijnen, zeker niet in de komende 10 jaar.