Hallo allemaal,
Ik wilde graag iets aanhouden tegen mensen die wat meer feeling hebben met pretparken en themaparken. Dat praat toch net wat fijner als met normale mensen 😁
Alert: lang verhaal! Aan het einde staat de korte versie.
De afgelopen 25 jaar ben ik werkzaam in de IT. Ik heb redelijk wat functies doorlopen en ben ondanks het ontbreken van een HBO papiertje leuk omhoog geklommen. Ik heb een goed verdienende functie en zit op de juiste plekken om zelf je eigen werk in te delen. Toch is er iets wat altijd is blijven knagen. Het creatieve heeft geen uitlaatklep en de wens om toch iets anders te blijven doen is altijd gebleven.
Ongeveer 10 jaar geleden bedacht ik me dat het leuk was om zelf is een achtbaan te maken die op muziek rondging en het ritme zou volgen. Toen ik hiermee aan de slag ging kwam er al snel veel meer uit de pen. Hiermee ben ik door gegaan tot ik een compleet park had. Al snel volgde een heus business en financieel plan en alles erop en aan. Een totaal concept voor een nieuw park inclusief eigen IP, missie op sociaal en op sustainable gebied die het kon opnemen tegen de bestaande partijen. Een totaal concept met leisure, recreatie en maatschappelijke toegevoegde waarde. Ik heb zelfs geprobeerd om alles van de grond te krijgen maar liep hier helaas vast. Ondanks dat ik overal enthousiast werd ontvangen: goed plan zeer positief, van deze tijd, goed concept etc. Het is toch niet concreet geworden: Geen ervaring in de themawereld, geen netwerk, geen investeerders etc.. De provincie wil investeerders en investeerders willen medewerking van provincie. Het kip en ei verhaal wat mij niet gelukt is om concreet te krijgen. Een hoop leuke mensen ontmoet maar helaas niemand die mee wilde werken zonder vergoeding of uur tarief. Dus dit idee is een tijdje terug afgesloten. If you can dream it, you can (sometimes almost) do it 😀
Wel wil ik iets met alle verhalen, concepten, ideeën gaan doen. Dus ik dacht dat het misschien een optie zou zijn om dan attracties te gaan ontwerpen, thema's, deelgebieden etc. Aangezien ik ook hierin 0 ervaring heb kan ik niet zomaar beginnen. Helaas ben ik creatief gehandicapped: Ik kan alles verzinnen, beschrijven, schetsen en uitbeelden. Het is alleen niet van het level, artist niveau van een designstudio. Het is dus ook niet dat ik als designer of animator etc aan de slag kan. Wel kan ik de basis neerzetten en heel goed overdragen zodat het eindproduct er komt. Ik kan alle verhalen schrijven maar ik heb geen opleiding schrijver dus het zal ook niet uitgegeven worden zonder een goede redigeer ronde door een bureau. Voor een aantal zaken heb dan ook de schetsen voor mijn eigen project laten uitwerken tot een wat hoger niveau met de hulp met wat online ZZP diensten. Ik kan dus ook niet zomaar aankloppen bij een bestaand bedrijf en instappen. Dat zal lastig worden aangezien ik zoals gemeld 25 jaar IT ervaring heb en een raar project in de vorm van een themapark. Al is mijn portfolio inmiddels best leuk, het zal wederom door ervaring niet voldoende zijn.
Hierdoor ben ik dus aan het kijken wat een route zou kunnen zijn om hierin dan verder te gaan door bijvoorbeeld een opleiding. Misschien is bouwkunde een juiste stap bij de HRO of moet ik toch meer naar de leisure kant in Breda bij het BUAS. Of moet ik meer een ontwerp richting op aan een Willem de Koning Academie? Helaas heb ik niet meer de tijd om alles te doen. Een buitenlands traject om even een jaartje te studeren zit er ook niet in met mijn gezinnetje.
Aangezien ik niet de jongste ben heb ik 1 kans om dit te gaan doen. Dus is er misschien iemand die wat ideeën kan delen, gedachtes heeft of misschien wel wat ervaring in iets soort gelijks? Misschien is er iemand die ook iets wil gaan doen en hier iets over wil delen? Nu zag ik dat er al wat mensen zijn met opleidingen en ervaringen dus er zullen misschien wat deskundigen zijn uit het echte wereldje.
Samenvatting: op latere leeftijd vanuit IT naar een eigen bedrijf in de themapark wereld zonder ervaring. Welke route kan ik nemen?
Alvast bedankt voor het lezen!
Om het leuk te maken een paar snippets van mijn project.