Als er één park hoog op mijn lijstje stond om naar toe te gaan dan was dat wel Gröna Lund in Stockholm. Al 20 jaar hoor ik de meest fanstastiche verhalen over dit park en afgelopen weekend was het dan ein-de-lijk zo ver: ik zou voor mijn werk een middag en avond in de hoofdstad van Zweden verblijven! 🎉 Ik vlieg normaal gesproken liever alleen intercontinentaal omdat die vluchten meer vrij geven, maar voor Stockholm maak ik graag een uitzondering. De wekker ging om 04:15 in Londen en via Schiphol kom ik om 12:40 aan op de luchthaven van Stockholm! Na een rit van 35 minuten kom ik in het hotel aan wat aan de westkant van de stad ligt. Ik kleed me snel om in zomerse outfit, want het was vandaag een whooping 28 graden! Het zou 1 uur lopen zijn naar Gröna Lund, maar ik zag dat heel de stad bezaaid was met van die elektronische stepjes: te gaaf! Ik neem een dagpas voor €9,80 waarmee ik heel de dag onbeperkt kan steppen en ga met gierende banden naar het centrum van de stad!
Mijn hotelkamer, al zou ik daar niet veel tijd door gaan brengen!
In Duitsland staan ook overal stepjes van Tier en daar had ik goede ervaringen mee. Let's go!
Het was mijn eerste keer in Stockholm en ik kwam langs de meest mooie gebouwen en overal waar je keek had je de mooiste vergezichten over het water en de stad!
Ik zie op google maps dat er aan de overkant van Gröna Lund een eiland is. Dat moet haast wel een fantastisch uitzicht bieden en dat blijkt ook wel. Wow!
Het is inmiddels bijna 16:00 en dan mag ik naar binnen 😱
De pretparken in Zweden zijn het gehele jaar 2020 niet open gegaan en pas sinds 2 juni mochten ze de poorten weer openenen onder restricties van de Zweedse overheid. Grote voordeel hier: géén mondkapjes, nergens niet! 🎉 Voorheen kon je een goedkoop toegangskaartje kopen voor alleen de entree en per attractie betalen, echter mogen er nu maar maximaal 3000 gasten in het park zijn (normaal is dat op goede dagen zeker 10.000 werd mij verteld). Ze werken nu met 2 shifts, een van 09:30-15:00 en de andere van 16:00-22:00. Tussendoor wordt het park leeggeveegd, en je kunt nu alleen maar een kaartje kopen waarin alle attracties én 2 jetpasses zijn inbegrepen van rond de €50. Prima deal als het mij vraagt, enige nadeel daarvan is dat ook de lokale mensen niet even lekker kunnen genieten van alleen het park en haar horeca.
Het is nog vrij rustig als ik naar binnen ga. Als een kind zo blij ben ik dat ik eindelijk door deze poort mag stappen 🎉
Ik zie dat Monster, hun nieuwe B&M inverted, al zijn rondjes draait en twijfel geen moment om de wachtrij in te gaan. Het is de eerste attractie die je tegenkomt en niet te missen!
Het station is volledig ondergronds en het thema ziet er overal erg goed uit. Maar check dit dan, er is gewoon niemand... Even 2 ritten wachten en ik zit helemaal alleen frontseat!
De baan zelf is echt fantastisch. Doordat er amper ruimte is in het park raast Monster rakelings langs gebouwen, bomen en andere coasters. Black Mamba in Phantasialand is al ingebouwd, dit is weer een ander level van "prop de coaster ertussen"
Wat ik wel vreemd is dat de 2 treinen al enigzins een rammel in zich hebben. De rit was verder erg smooth en de elementen worden zoals we dat kennen van B&M met souplesse genomen en de rammel irriteert niet, maar toch is het vreemd voor een coaster die net 2,5 week open is. De first drop die 180 graden draait is heerlijk en in de helixen voel je je voeten amper. Vooral de grote boom is zo gesnoeid dat het lijkt alsof je er door gaat. De nieuwe stijl supports, de soort van dikke boomstammen met "zijtakken" vind ik best sierlijk. Heel slim hoe ze zo optimaal gebruik maken van ruimte die ze amper hebben!
Hier zie je nog zo'n ruimtebesparende megasupport.
@Glenneke had me vanmiddag al een aantal
tips gegeven waar ik achteraf heel blij mee was. Twister en Kvasten zouden namelijk altijd het drukste zijn dus omdat er toch nog amper mensen zijn stap ik bij deze Vekoma suspended in de rij.
Na 1 trein wachten stap ik in, en deze custom baan raast dwars door de houten track van Twister heen en strekt zich verder uit over dit deel van het park. Leuke baan!
Ik ontdek het park verder en weet totaal de weg niet, maar de ingang van deze coaster ligt verscholen op de steiger aan het water.
Maar jongens: wat een baan is dit dan! Ondanks de beperkte hoogte lijkt er geen eind te komen aan de baan, wat een snelheid en airtime zit hierin.
En RCDB leert mij net dat deze Gravitykraft woodie de eerste is ooit gebouwd door hun. Ik heb één andere coaster van hun gedaan en dat was Mine Blower in Fun Spot America in Orlando, en die was ook al zo gaaf. Ze hebben maar 9 coasters gebouwd, maar ik kijk reikhalzend uit om die andere 7 ook te proberen!
De uitgang van Twister brengt je direct aan de voet van de ingang van Jet Line, hun custom Schwarkopf uit 1988. En laat ik nou net een groot fan zijn van die coasters! Je kunt me bijna geen groter plezier doen dan me naar een park sturen waar een Schwarzkopf staat, en met zo'n unieke baan is dit een feestje! Het station is lekker retro en ze rijden volle bak door met 3 treinen. Met 32 meter hoogte hebben ze het maximale uit de lay-out gehaald en het is de hele rit pur sang genieten! En hij gaat dwars over/onder 3 andere coasters door, wat wil een mens nog meer?
Whiieeeee! En overal, overal waar je kijkt zijn coasters en attracties aan het draaien. Overal beweegt wel iets en tijdens de rit zie je ook alle andere coasters langs, boven en onder je rijden.
Er zijn zóóveel meer redenen om dit park te bezoeken, maar Jetline alleen was al een hoofdreden geweest als je het mij vraagt ❤️
Via de Spaanse trap kom je uit in het andere deel van het park dat is gericht op kinderen. Een rustige setting alhier, en ook de plek waar 2 coasters staan voor de allerkleinsten waaronder deze oudste van het park, de Zierer Tivoli Small
Ik ben er nu toch, dus stap ook in deze Zamperla trein die door moet gaan voor achtbaan!
Inmiddels kreeg ik honger en ik had zin om lekker ergens te zitten aan het water met een biertje erbij. Het Kaskad restaurant achterin bij Kvasten had een mooi terras en serveert pizza's en pasta, maar daar bleek je alleen te kunnen bestellen via een QR code die uiteindelijk alleen maar werkt met Zweedse telefoonnummers. Jammer, dan maar door. Helaas bleek de biergarten al compleet gereserveerd te zijn en was de befaamde Hekto BBQ dicht vandaag. Helaas, bediend worden gaat niet lukken vandaag dus dan maar wat anders.
Rechtsachter het pizza restaurant met fantastisch terras, hopelijk better luck next time.
Het horeca aanbod is zeer uitgebreid en ik besluit na lang drantelen dönner kebab te bestellen. Helaas zonder bier, want ik mag 10 uur voor ik ga vliegen geen alcohol meer drinken. Dat maakte het uitzicht er niet minder om!
Ik besluit om 1 van mijn Jetpasses in te zetten bij Vilda Musen, de bobsled coaster van Gerstlauer. Inmiddels stond daar een rij van zeker een half uur, en waarom zou ik wachten? Leuke custom baan die ook mooie near misses heeft met Jet Line!
Ik ben nu al enige uren in het park maar het viel me eigenlijk nu pas op dat ik Monster al héél lang niet heb zien draaien. Alle medewerkers zijn hier overigens echt super aardig en behulpzaam, en er wordt mij verteld dat de trein door een sensor is heengereden en te laat tot stilstand kwam. Helaas kon maintenance na 20 testritten het probleem nog niet vinden dus het was duimen of Monster nog open zou gaan voor een laatste rit.
Ook Insane, de Intamin Zac Spin heeft heel de dag al niet gedraaid. Op zich niet zo gek, want bij alle midcoursebreakes hingen slangen en kabels naar buiten. De vriendelijke medewerker aldaar meldde dat hij al even kapot was en de komende weken niet zou opengaan. Na lang stil gestaan te hebben was ie kapot en onderdelen waren door Covid lastig te krijgen. Ik heb dit type coaster nog nooit geprobeerd maar ik was er niet mega rouwig om dat deze het niet deed. Lijkt me niet mijn type coaster 😅
Stuk. Maar met het aanbod wat ze verder hebben no problemo, er is zoveel moois te zien en te doen in Gröna Lund!
Ook kreeg ik de tip van @Glenneke om niet deze darkride te missen. En wat was ik blij dat ik in de rij ben gaan staan, want wat een cool spookhuis was dit! De rit was lang met leuke effecten onderweg en lekker fout. Dit soort rides maken ook een park als deze!
Waar ik ook zo van hou in Skandinavische parken, zijn die spelletjes waar je mega pakken met chocolade en snoep kan winnen! Ooit in Kongeparken in Noorwegen 2 kilo chocolade gewonnen, al blijkt de verpakking vol te zitten met 20 kleine verpakkingen 😅
Lustiga Huset is een erg groot fun house, met als afsluiter een hele toffe glijbaan waar je vanop een megakleed naar beneden glijd!
Ik loop en geniet nog wat door het park en maak nog een rondje in Twister en Jet Line, maar Monster rijdt nog steeds niet 🙁 Ik ben sowieso blij dat ik hem al gedaan heb, maar is 1x genoeg?
Backseat Twister, en wat een weertje ervoor ook!
Ik haal een dubbele espresso met 2 chocolaatjes en zit als een koning in Zweden op een bankje aan de waterkant. Onbetaalbaar dit!
Maar wat zie ik tijdens dat heerlijke moment van rust, Monster draait weer met mensen erin! Ik had nog 1 Jetpass bewaard en blijkbaar was ik niet alleen, want beiden rijen puilden uit. Uiteindelijk na een mini storing door stapte ik een half uurtje later backseat in de trein en genoot van een schemerige laatste rit Monster
Het is mooi geweest. Het is inmiddels 21:00 en ik heb in alle rust kunnen genieten van dit briljante park. De sfeer is ongekend en het aanbod van attracties is zo enorm fijn. Overal waar je kijkt zie je mensen die aan het genieten zijn, personeel is echt ongekend aardig en zoals we gewend zijn in Skandinavië spreekt iedereen Engels! Ik kan bijna niet met woorden uitleggen hoe relax en leuk dit park is, en hoe bijzonder is het dat ik dit in de baas zijn tijd heb mogen ervaren...
Ik pak een elektrische step direct buiten het park en na het bezoeken van een supermarkt voor wat Zweedse snoepjes en chocolade duik ik snel mijn bed in, want de wekker zou alweer om 04:10 gaan voor de terugvlucht naar Amsterdam.
Bedankt weer voor het lezen allemaal!
❤️