Aangezien wij gisteren met onder andere de rode bussen de stad ontdekt hadden en zoals de meeste vrouwen dat willen, wat hebben gewinkeld in de wel bekende winkelstraat van Kopenhagen. Moesten we ook iets op de laatste dag van ons weekend doen.
Onze vlucht zou pas in de avond vertrekken, dus tijd genoeg. Maar wat ga je doen op 2e paasdag? Winkels zijn dicht, familie bezoeken hoeft niet, en gelukkig hoefden we ook niet naar de stampvolle meubelboulevards zoals we die kennen in Nederland.
We waren die dag vroeg wakker en de zon scheen al lekker, ik wist natuurlijk dat er net buiten Kopenhagen nog een parkje aanwezig was.
Dus ik stelde voor om met de trein richting Klampenborg en daar een broodje te eten, eventjes lekker aan het strand te zitten en dan op ons gemak naar het oudste nog werkende pretpark van de wereld te lopen.
Via een lang bosrijk pad waar de lokale bevolking lekker aan het picknicken is in het bos en paarden met koetsen voorbij komen, zijn we op de plaats van bestemming, Dyrehavsbakken of in de wereld van pretparkfanaten gewoon Bakken.
De bandjes (3st, totaal €110) voor de attracties worden aangeschaft en lopen het vrij toegankelijke park binnen.
Heerlijke zonnige dag.
Even pauze en drankje doen.
Velkommen til Bakken!
Het is nog vroeg en de meeste attracties zijn nog niet open, samen met dochterlief doen we wat flatrides want die hebben ze hier genoeg zoals de Kænguru soort draaimolen welke op en neer gaat, Kaffekopperne de theekopjes, Safari een indoor shooter ritje door de jungle, Svanebanen trap monorail en Jeepen een rondritje. Het zijn veelal kermisattracties met meer thematisatie.
Aangezien we onbeperkt ritjes hebben wil dochterlief de re-rides alleen doen, ze vind zichzelf oud genoeg en papa hoeft niet meer mee, toch leuk om te zien hoe ze ouder wordt en steeds meer alleen durft.
Stilte voor de storm?
[/url]
Leuk ding voor de kleine, maar 1 keer is genoeg voor mij.
]
De indoor shooter, leuk voor de kleintjes.
Boomstammetjes, die we toch overslaan.
Ze wil alleen in de Jeep, ze is volgens haarzelf oud genoeg.
Tussen de ritjes door moeten de achtbanen natuurlijk ook meegepakt worden. Als eerste aan de beurt is Tornado, de spinning coaster van Intamin en wat een intens en ruw baantje is dit. Vooral hoe je de lift-hill letterlijk afgeknald wordt is gewoon absurd. Ondanks de ruwe rit kom ik er toch met een glimlach uit.
Tegenover Tornado staat ook een Rutschebanen alleen zijn hier de brakemen verdwenen en ingewisseld voor treinen van Kumbak, wat volgens de fans geen verbetering is.
Aangezien ik de oude versie dus niet gedaan heb kan ik daar niets over zeggen, ik vind het een verrassend plezierig ritje met een paar leuke airtime momentjes.
De Vilde Mus is de Mack wilde muis van het park zoals we die in meer parken tegen komen, puur voor de credit.
Bakken is niet echt groot en aangezien we hier toch nog eventjes moeten vertoeven gaan we lekker even op een van de vele terrasjes die het park heeft zitten om wat te eten en te drinken. En hier kom je erachter dat het een heel fijn park is om heerlijk te ontspannen. Komt het door het mooie weer, het lekkere eten, de vriendelijke mensen? ik heb geen idee, maar wel goede ingrediënten om een perfecte dag te hebben.
Intamin op zijn intenst.
Niet zo oud als de versie in Tivoli, maar uit 1932 toch een oud beestje.
Afijn, tijd om verder te gaan er zijn tenslotte nog 3 baantjes hier te halen.
Mine Train Ulven, ziet er vanaf de zijlijn leuk en best aardig gethematiseerd uit. De family coaster van Intamin geeft eigenlijk best nog een toffe rit weg, vooral de helix is best intens en dochterlief steek na een ritje haar duim niet met volle overtuiging omhoog.
Speciaal voor de allerkleinste hebben ze hier natuurlijk ook een Zierer Tivoli. Mariehønen simpelweg vertaald lieveheersbeestjes is op zich niks speciaals ware het niet dat je net voordat je aan het 2e rondje begint eventjes stil komt te staan op de lifthill, want hier hebben de ouders even de tijd hebben om een foto te knippen. Erg leuk, maar aan het gepiep en gekraak van de baan te horen is die er niet echt blij mee.
Laatste credit van de dag is na wat zoekwerk op het internet nog best een bijzonder baantje. Racing is een Zierer Flitzer en samen met nog een baan in Johannesburg de enige nog werkende van de wereld.
Het ritje wordt er in ieder geval niet beter van, best een geinig ding en hier gaan de duimpjes wel omhoog.
Tof baantje!
Kijk eens naar het vogeltje!
In de ochtend lag ie nog in storing.
Nog een allerlaatste drankje.
En zo wordt het weer tijd om met de trein naar Kopenhagen te gaan, onze koffers bij het hotel op te halen en op naar het vliegveld.
Bakken is naar mijn mening een veredelde te kermis in positieve zin, en stukken beter dan bijvoorbeeld Wiener Prater. Je kan er zo doorheen lopen maar als je even lekker gaat zitten, hapje en drankje kun je hier best 3/4 dag vermaken.
Cultuur, shoppen, lekker eten, prima openbaar vervoer en 2 heerlijke parken. Kopenhagen heeft het allemaal en is een prachtige bestemming om even een weekend naar toe te gaan. En een prima cadeautip om aan je vriendin of vriend te geven
Bedankt voor het lezen en zoals iedere keer zijn opmerking of feedback van harte welkom.
Volgende TR zal vanuit het Noord-Duitse Sierksdorf komen, oftewel Hansapark.