R013 Je hebt helemaal gelijk, 999 euro (verwachtte prijs) is zeker een hoop geld.
En over het algemeen is Lego nou eenmaal niet goedkoop, dus puur naar de prijs kijkend heb je zeker gelijk, het is niet goedkoop.
Maar het heeft ook een keerzijde.
Ga je puur naar het geld kijken, dan stijgt een set in waarde in een ongeopende doos nadat die niet meer officieel te koop is per jaar gemiddeld tussen de 8 en 11%, daar kopen veel mensen ook Lego voor, en dat is zeker ook prima als leuke investering voor de toekomst.
Zeker bij sets die tijdens de officiele verkoop populair zijn is het op den duur de moeite waard.
Ook heeft Lego een insiders programma waar je gratis aan mee kan doen, het komt er op neer dat bij elke aankoop je insider punten krijgt die je op den duur weer kan inzetten voor een korting op een aankoop, simpel gezegd krijg je per aankoop ongeveer 5% aan waarde van je aankoopkoopgedrag, dus koop je voor 100 euro aan Lego dan krijg je omgerekend daar aan punten ongeveer 5 euro aan punten voor terug.
Als je dan regelmatig Lego aanschaft kan het leuk aantikken op den duur, helemaal als je tijdens de "dubbele punten dagen" een aankoop doet, dan worden je punten verdubbeld per aankoop of soms ook verdriedubbeld.
Dit zijn de momenten waar veel Lego fans hun grote aankopen doen en als we dan even de Death Star van 999 euro nemen(laten we voor het gemakkelijk rekenen dan even 1000 euro zeggen)
Dan is dat tijdens een dubbele punten weekend dus 10% wat je aan punten krijgt, dus in geld is dat 100 euro.
Ja nog steeds een hoop geld, maar goed 100 euro korting is ook altijd leuk.
Maar dat is puur kijkend naar het geld, Lego is ook zoveel meer naar mijn mening.
En er zijn vele manieren om Lego te verzamelen, de een gaat helemaal los op de aanschaf van huizen en alles wat je in een stad kan vinden, de ander gaat meer voor de wat technischere sets zoals die met de supercars serie, weer andere kopen sets om te bewaren om ze later door te verkopen, weer andere vinden het leuk een een hele serie bij elkaar te sparen, denk dan aan bijvoorbeeld aan al die bloemen sets of de art serie (bekende kunst in Lego vorm voor aan de muur)

Zelf koop ik sets waar ik gevoelsmatig een binding mee heb of gewoon supertof vindt.
Star Wars is daar een deel van, ik koop niet alles, maar wel de sets waarvan ik denk van ja wow die wil ik bouwen.
Ook ben ik gek op sets die een binding hebben met een film of films, zo heb ik veel auto's staan uit films, denk dan aan de Batmobiel in verschillende versies, diverse sets van Marvel Avengers, Formule 1 auto's hangen ook mooi te glimmen aan de muur en we hebben dusdanig veel sets inmiddels waarbij we in huis op tafel een zomer thema kunnen neerzetten, of een Halloween of Kerst thema.
Zo verandert de tafel in de huiskamer hier regelmatig van thema, en dat maakt het ook weer leuk om te sparen.
Zelf kan ik ook veel voldoening halen uit het bouwen van sets, zeker bij de wat grotere sets zoals Avengers Tower, of de X-mansion uit de Xmen films zitten die sets ook boordevol kleine grapjes en easter eggs die echt een oh ja momentje geven tijdens het bouwen.
Maar onderaan de streep is het sparen en kopen van Lego sets voor iedereen weer anders als reden om het te kopen.
Bottom line blijft dat het zeker een dure hobby is, net als het bezoeken van pretparken.
Waar de een maandelijks met gemak een paar honderd euro neertelt om diverse parken te bezoeken, koop ik en vele Lego liefhebbers daar een mooie Lego set voor.
Dus in weze puur gezien qua kosten verschillen de hobbies ook weer niet zo heel erg veel. 😁