Spiegelbeeld Vind het wel jammer dan te lezen dat ik tot "complotdenker" benoemd ben. Want dat ben ik zeker niet.
Het is nooit de insteek van mij geweest om je met dit topic te beledigen, sorry als dat wel gebeurd is. Ik wist dat ik jou en Frode een beetje voor het blok zou zetten, dus heb echt mijn best gedaan om dat op een eerlijke manier te doen. Wat ik echter wel even kwijt moet, is dat je in een andere discussie dit zei:
Spiegelbeeld Corona krijgen we er nooit onder zoals met de pokken wel gelukt is. Met corona zullen we moeten leren leven, nieuw verdienmodel, ieder jaar een coronaprik halen. Met de griepprik is dit behoorlijk mislukt, de coronaprik heeft meer kans van slagen, de gezaaide angst en ongemak zal de acceptatie zeker helpen.
Je zegt hier eigenlijk dat corona dus in stand gehouden gaat worden voor het verkopen van prikken. De mensheid bewust 'ziek' houden voor geld is een complot. Dat maakt je nu eenmaal wel een complotdenker. Je kan immers ook niet zeggen dat je in god geloofd, maar niet religieus bent. Ik snap verder je zorgen wel over privacy. Ook ik maak mij er soms wel eens zorgen over, maar heb het gevoel dat dit veel meer bij tech-bedrijven ligt dan bij de overheid.
Ik heb zelf nog steeds vertrouwen in de overheid en deze pandemie is niet door iemand of een groep gecreëerd. Zoals ik het bekijk, zijn de maatregelen die genomen zijn, nog steeds logisch. Althans, ik zie bepaalde dingen soms wel eens net even anders, maar dit heeft dan meestal betrekking tot een individuele maatregel en niet het totale pakket.
We hebben in maart 2020 maatregelen genomen om levens te sparen. Deze maatregelen zijn enorm ingrijpend geweest en ik hoop natuurlijk dat we er zo snel mogelijk vanaf kunnen. Je laten vaccineren is daarin de grootste stap. Ik kan niet wachten op mijn uitnodiging en miljoenen mensen gingen mij al voor. De vaccins die ontwikkeld zijn, zijn met grote zorg ontwikkeld. Een fabrikant wil namelijk ook niet bekend worden als het bedrijf wat miljoenen mensen vergiftigd. Daar komt ook nog eens bij dat alle vaccins in meerdere landen gekeurd worden. In ons geval zijn de vaccins twee keer gekeurd. Eenmaal door de Europeese keurinstantie, maar ook onze eigen Nederlandse instantie heeft er kritisch naar gekeken. De mensen die hier werken, zijn normale mensen. Jij en ik hadden het zo kunnen zijn (mits we natuurlijk de juiste studie gedaan zouden hebben). Zou jij een vaccin goedkeuren als je twijfelde aan de veiligheid? Ik niet in ieder geval. Nu kan een vaccinfabrikant natuurlijk best een paar mensen omkopen of druk uitoefenen. Maar hoe zit het dan met de goedkeuring van vaccin 2? En 3? En de goedkeuring in het Verenigd Koninkrijk? En de Verenigde Staten? De vier vaccins die we nu gebruiken, zijn door zoveel instanties goedgekeurd, het is vrijwel onmogelijk dat als het echt niet veilig was, niemand aan de bel heeft getrokken daar.
Maar verplaats je nu eens in Hugo de Jonge en Mark Rutte en ga nu eens even ervan uit dat deze pandemie een ramp is, die ons allemaal overkomen is. Geen opzet, geen verdienmodel. We hebben een virus wat dodelijker is dan we gewend zijn en je moet je burgers beschermen. Tegelijkertijd moet je de economie draaiend houden. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen?
We moeten er straks voor zorgen dat het virus zich niet meer verder verspreid, terwijl we Nederland wel zo veel mogelijk weer open willen houden. Wanneer iedereen die zich wilt laten vaccineren, gevaccineerd is, blijft er een groep over die het virus nog steeds kan krijgen en overdragen. Deze groep is onder te verdelen in drie delen.
- Een groep die geen vaccinatie heeft opgehaald.
- Een groep mensen wat geen vaccinatie kan krijgen, doordat ze slecht hierop reageren (denk aan allergieën). Dit is volgens mij een relatief kleine groep.
- Een groep die wél gevaccineerd is, maar helaas is bij hen de vaccinatie niet aangeslagen en zijn dus niet beschermd.
Zoals ik het zie, moeten we groep 2 en 3 beschermen. Hopelijk kunnen we groep 1 ook een beetje gezond houden, maar als die ziek wordt, lig ik er niet wakker om. Maar we willen dus wel weer dingen gaan doen, maar niet die groepen in gevaar brengen. Hoe doe je dat? Door massa evenementen waar de basisregels niet gehanteerd kunnen worden, alleen toe te staan voor mensen die gevaccineerd zijn. Zo voorkom je dat mensen uit groep 1 toch het virus meenemen naar een welwillend persoon uit groep 3. Niemand kan straks echter aan mijn gezicht zien of ik gevaccineerd ben of niet, dus komt er een registratie.
Ik ga niet zeggen dat zo'n registratie niet een stuk van mijn privacy is, maar de beredenering klinkt nog steeds erg logisch in mijn oren. Ik ben er zelf geen echte voorstander van (ik vind de discriminatie hard meewegen), maar ik zou er ook niet tegen protesteren. Zeker niet als het betekend dat ik komende zomer op vakantie mag of naar een festival.
Het is heel afhankelijk van hoe je naar het afgelopen jaar kijkt of de restricties wel of niet logisch zijn. Als je voor 2020 geen vertrouwen in de overheid had, dan zul je waarschijnlijk alleen maar verder afgedwaald zijn. Wie wel vertrouwd daarop, kan nog prima meedraaien met ze. Er zijn echter twee vragen die voor mij altijd onbeantwoord blijven:
- Wat voor een baat heeft onze eigen overheid bij het onderdrukken van de bevolking op deze manier?
- Waarom gebeurd dit niet alleen in Nederland/Europa, maar over de hele wereld?