Eduard Ik wacht in ieder geval wel tot het park weer in stand "normaal" staat.
Ben benieuwd of dat ooit nog gaat gebeuren eigenlijk . . .
Ondanks dat het systeem zeker niet vlekkeloos werkt en dat door de 1,5 meter regel Walibi gedag moet zeggen tegen ongeveer de helft van de beschikbare capaciteit. Dat helpt niet mee, maar met ook een beperkt aantal gasten in je park zou het effect niet zo heftig moeten zijn als nu. De wachttijden die je nu ziet zijn zelfs nog erger als was je tot 3-4 jaar terug op de drukste Halloween avonden zag. En op die avonden barst het park uit zijn voegen.
Ik vind het opmerkelijk en ergens vind ik het gek dat een virtuele wachtrij zo enorm veel pijn kan geven. Ik snap dat je rekening moet houden met duizenden reserveringen die je moet onderhouden en informeren, maar tegelijkertijd is Walibi hierin niet de eerste die hier rekening mee moet houden. Het boeken van tijdsloten is iets dat Disney al 22 jaar doet, en toen nog op een kaartje, maar het principe van capaciteit reserveren is niet anders geworden. En ik ben er ook van overtuigd dat wanneer parken die integratie goed voor elkaar hebben dat dit systeem prima kan werken. Zeker met huidige technieken kan je door middel van camera's en A.I. zien hoe de treinen dispatchen, welke stoelen bezet zijn, hoe hard je medewerkers doorwerken en zo je wachttijd aanpassen. Bovendien zou dit informatie moeten zijn voor teamleaders om op te sturen. Als een attractie 500 man per uur zou moeten wegdraaien (in corona tijd) en de dispatches zorgen voor 330 man per uur, dan zal je je personeel ook moeten motiveren om het beter te doen.
Maar door die A.I. kan je de reservering sturen, loopt het sneller door dan verwacht dan update je de reservering naar 15 minuten eerder dan gepland, en andersom ook, krijgt het personeel de gasten niet snel genoeg weg, dan zal je de reservering moeten vertragen. Door dit flexibel te doen voorkom je dat mensen eerst 1,5 uur wachten op de app om daarna nog 45 minuten in de rij te moeten staan.
Ondanks alle kritiek op het systeem op fora, facebook en andere (social) media hoor is eigenlijk maar weinig van Walibi. Ik neem aan dat zij die klachten ook krijgen en daarmee bezig zijn en het proberen te verbeteren. Ik ben ook wel benieuwd wat de verwachtingen van het park zijn als vanaf eind september die 1,5 meter worden opgeheven.
Maar ik denk serieus dat voor de E-ticket rides Walibi niet meer snel zal afstappen van het virtuele wachten.