Michael Nee dat is zeker niet ok, maar de betekenis van het woord geeft alleen maar aan dat het gaat om iemand met een donkere huidskleur, niks meer niks minder.
Ja het woord werd 400 jaar geleden ook gebruikt om een slaaf mee aan te duiden, maar na de afschaffing van de slavernij ging de betekenis van het woord weer terug naar zoals ik eerder beschreef, en na 400 jaar is het gebruik van het woord opeens niet meer netjes?
Als dat zo is dan zijn mensen 400 jaar te laat met mopperen.
Tegenwoordig moet er van de meest simpele zaken een heel ding gemaakt worden door een kleine groep en word de rascismekaart naar mijn mening iets te snel getrokken.
Nu moet je opeens gaan jongleren met meerdere termen voor iemand met een donkere huidskleur en als je dan goedbedoeld een andere term gebruikt krijg je de wind ook weer van voren als het niet correct is volgens die persoon.
“Nee ik ben niet bruin maar ik ben mokka” is letterlijk een opmerking die ik iemand hoorde maken op het werk waar deze discussie soms ook opleeft, ik denk dan alleen maar dat het niet gekker moet worden gewoon.
Mensen maken het zichzelf zo moeilijk tegenwoordig, en is een eeuwenoud woord een woord dat prima de lading dekt, ook al was er in die lange periode een kortere periode dat het woord echt een andere betekenis had.