Progress Ik zie die uitglijder eerlijk gezegd niet. Wat is er nu helemaal gebeurd? Een ambtenaar heeft in een niet-officieel stuk een nogal slordige samenvatting gemaakt (‘functie elders’) van wat in de volledige gespreksnotulen een mogelijk ministerschap voor Omtzigt lijkt te zijn. Uit niets blijkt dat dit in het volledige gesprek een groot onderdeel was.
[EDIT] - je hebt gelijk dat de aantekening “Omzigt functie elders” uit een pen kwam die niet aan één van de 3 personen toebehoorde. Ik denk ook dat de discussie uiteindelijk niet ging over de aantekening zozeer, maar over de gespreksverslagen die daarna boven kwamen. Dus die aantekening over Omzigt buiten is alleen de catalisator geweest, en bij iedere aantekening die naar buiten kwam bleken de woorden van meerdere in die ruimte dat het niet over die onderwerpen was gegaan toch niet waar.
En of het nu een groot onderwerp was of een kleintje. Het is 2x naar voren gebracht in het gesprek terwijl het geen onderwerp in de verkenning had moeten zijn. [/EDIT]
De smoes van “ik heb hier geen herinnering aan” heeft Rutte in welke vorm dan ook vaker gebruikt in kritische punten. De bonnetjes affaire, bombardementen in het midden oosten, de toeslagen affaire en er zijn nog enkele voorbeelden. En eens, die man heeft meer te doen dus dat hij niet overal zijn hoofd bij kan hebben snap ik. Maar een formatie gesprek over de toekomst van je minister presidentschap, waarbij het onderwerp Omzigt niet eens op tafel had mogen komen en het dan toch 2 keer benoemen in je gesprek met kritische kanttekeningen naar het CDA. En daar 3 dagen later al een black out over hebben is op zijn minst opmerkelijk.
Daarbij het punt toen het naar buiten kwam, niet het woord en proces aan de kamer laten maar bij vragen over eventueel vervolg onderzoek met volle overtuiging roepen ”nee, er zijn nieuwe formateurs en het proces begint daarmee opnieuw” terwijl hij helemaal geen proces eigenaar is en daar dus ook niets over kan roepen. Daarin is Rutte fout geweest, Ollongren fout geweest, Jorritsma fout geweest en ergens ook Arib, die had dit naar zich toe moeten trekken en daarin de anderen wijzen op de grenzen van de verantwoordelijkheden.
Nogmaals, of we beter af zijn zonder Rutte weet ik niet, denk dat hij ook genoeg goede dingen heeft gedaan. Tegelijkertijd zitten we intussen 10 jaar met hem als MP dus ergens weet je ook niet beter meer. Dat geld zowel voor zijn positieve en minder positieve acties. Maar ik hoop toch wel dat er aanpassingen komen in het politieke proces en het zaken zoveel mogelijk in de achterkamertjes proberen te houden.
Je opmerkingen over uitlevering aan de EU en ander leiderschap ga ik verder niet op in, daarin verschillen we teveel van mening om het ooit eens te worden dus dan is het ook zonde om daar (veel) woorden aan vuil te maken.