Daffie Als Denk en Bij1 de 2 grootste partijen worden zouden die mijns inziens ook in de coalitie moeten komen.
Ik heb het gevoel dat deze partijen minder radicale standpunten hebben dan een FvD en de PVV. Het stemrecht ontnemen van mensen met een dubbel paspoort is iets idioots. Zoals ook door meerdere mensen werd aangegeven, sommige mensen kunnen, hoe Nederlands ze ook zijn geworden, geen afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Moet je die dan maar buitensluiten? Ik vind het cru!
Moet er dan niets gebeuren aan de radicale Islam? Zeer zeker, radicale moet je uitbannen en zorgen dat het duidelijk is dat dit geen plaats heeft in onze samenleving. Tegelijkertijd zullen we dan ook moeten kijken naar radicale Christenen, want die zijn er ook, maar die weten veel beter hoe ze Artikel 6 in de grondwet moeten bezigen.
Dus in essentie zit er soms best een goede grondslag aan FvD of PVV standpunten en zou je ze daarom niet moeten uitsluiten, maar omdat de partijleiders weigeren die nuance erin te leggen snap ik dat andere partijen niet willen samenwerken. Want als je samenwerkt met dergelijk gedachtengoed heb jij ook bloed aan je handen als gedoog-partij.
Voor FvD geld dat minder, maar ik denk dat de hoeveelheid onrust en relletjes in die partij wel een risico vormen voor het mee regeren. Daarin zijn ze overigens niet de enige, ik zou ook 50 plus niet in een kabinet willen zien, dat houdt de partij geen week vol voor die elkaar weer de tent uit vechten. Het is een beetje een tendens de laatste jaren met nieuwe partijen, ze hebben best een nieuw geluid, soms ook een best goed geluid, maar intussen vechten ze elkaar in de partij wel de tent uit . . .
Dat schept toch weinig vertrouwen voor het moeten samenwerken met mensen uit andere partijen.