Ik denk toch dat veel mensen de kern van het probleem niet snappen. Het maakt namelijk niet uit of het een kannibaal is of niet.
Ik denk dat niemand hier zal ontkennen dat mensen met een huidskleur het moeilijker hebben in de wereld dan iemand met een blanke huid. Natuurlijk kan je als bank persoon genoeg tegenslagen krijgen en kan een persoon met een huidskleur enorm succesvol worden, maar als je naar de wereldpopulatie kijkt, is er duidelijk een verschil.
Dit verschil komt door eeuwen van racisme. De westerse wereld is uiteindelijk voorop gaan lopen in wetenschap, economie en het ontdekken van de wereld. Daarbij werden al snel mensen van andere rassen als minderwaardig bestempeld en dat heeft uiteindelijk tot koloniën en slavernij geleid. Land waar voorheen Afrikaanse stammen woonden, werden opeens geclaimd door 'blanken' en in deze gebieden werden alle grondstoffen meegenomen naar het land van de kolonisten. Eén van die grondstoffen waren slaven. De slavernij is natuurlijk een donkere pagina in de geschiedenisboeken wat natuurlijk nooit had mogen gebeuren en gelukkig is overal de slavernij al 150 jaar afgeschaft.
Maar met het afschaffen ervan is bij lange na geen gelijkheid gekomen. Mensen met een huidskleur werden en worden met regelmaat nog steeds niet als gelijk gezien en behandeld. Al honderden jaren worden Afrikanen in verhalen en andere culturele uitingen als minderwaardig neergezet. Hieronder een voorbeeldje uit Kuifje in Congo uit 1931:
Totaal andere tijd dan 2021 natuurlijk en je kan schrijver Hergé het boek niet echt kwalijk nemen. Zijn gedachten over Afrikanen is niet veel anders dan dat van de gemiddelde mens in de jaren '30, maar het draagt wel bij aan het beeld van Afrikanen waar we nog steeds last van hebben. De afbeelding laat twee personen zien in vrij traditioneel Afrikaanse outfit. Een korte broek (of omslagdoek als broek), geen shirt, geen schoenen, speer en schild. Zelfs in 1931 klopte dit beeld eigenlijk al niet, want zo'n schip zou ook in Afrika gewoon in een havenstad binnen varen. Wat echter ook opvalt is het gebrekkige taalgebruik van het karakter. Dit geeft het idee alsof mensen in Afrika dom zijn. Google eens verder op afbeeldingen uit dit stripboek en je gaat geen enkel plaatje vinden waarin een Afrikaans karakter gelijkwaardig aan Kuifje wordt neergezet.
Nu zou dit natuurlijk niet zo'n probleem zijn geweest als dit een losstaand iets was geweest. Maar het is niet losstaand. Kijk bijvoorbeeld eens naar films uit de jaren '30. Als er een acteur met huidskleur in zit, dan is dit meestal een butler, een bediende, een schoonmaakster, noem het maar op. Altijd een karakter wat niet gelijkwaardig is aan de overige hoofdrollen van de film. Er zijn honderden voorbeelden te vinden van films, verhalen en stripboeken waarbij mensen met een huidskleur negatief werden neergezet en dit is decennia lang gebeurd.
Over het algemeen vinden de mensen de karikaturen en blackface het meest schokkend. Ik laat blackface even buiten deze discussie, want dat staat los van Monsieur Cannibale. Maar om op Monsieur Cannibale terug te komen: Wéér hebben we te maken met een persoon met een huidskleur die negatief wordt neergezet, dit keer als kannibaal. Het beeld wat in het midden van de attractie staat, is een karikatuur van een Afrikaans persoon. Het stereotype botje door de neus is vervangen door een lepel, maar daarmee is het negatieve beeld niet verdwenen.
Monsieur Cannibale is gebouwd in de jaren '80. Misschien had de Efteling toen al beter moeten weten, maar ik neem het met de tijdgeest van toen het de Efteling niet kwalijk dat de attractie ooit zo is uitgevoerd. Maar ik kan het onderhand de Efteling wel kwalijk nemen dat de attractie anno 2021 nog steeds zo staat. Door dit soort negatieve stereotypen blijven we het beeld dat mensen met een huidskleur minderwaardig zijn in onze maatschappij ondersteunen.
En daarom vind ik dat de Efteling deze attractie een make-over moet geven.