Erik We nemen Semi-Dark Rides op in de database in een eigen categorie. Om echter te voorkomen dat iedere rondrit in een karretje, die ergens een grot met een pop erin door gaat, een Semi-Dark Ride te noemen, hebben we de eis gesteld dat er minimaal twee scènes moeten zijn. Jung runnen heeft één grote scène en het is jammer dat die dan buiten de boot valt, want het is in principe wel eentje die de moeite waard is. Net als Baron 1898.
Een attractie telt niet meer als Dark Ride als hij een ritelement in de buitenlucht heeft. De tweede splash van Area 51 maakt het dus een Semi-Dark Ride. In principe ook jammer, want Area 51 is voor 95% een dark ride, maar je moet ergens een lijn trekken die goed te volgen is.
Dit bericht kwam uit het topic van de beste Duitse Darkride, maar ik wou er toch even op reageren.
Dit zal misschien wat te ver gaan, maar zou je daar niet ook een categorie voor kunnen maken om dergelijke attracties ook wat meer in het zonnetje te zetten? Misschien iets zoals "Single scene rides". Ik weet dat ik de meeste achtbanen die ik nog niet heb gedaan maar wel ken, heb leren kennen door RCDB. Ik denk dat dit ook wat meer zou helpen om attracties zoals Jungbrunnen als must do te bestempelen, mocht je een keer in Tripsdrill komen.
Er zijn niet heel veel single scene rides waar ik van op de hoogte ben, maar attracties zoals Baron 1898 en Schwur Des Kärnan zou je vaak wel verwachten in een database over attracties waar aankleding, scenes onderweg en immersie een grote rol spelen, althans dat is een darkride voor mij. Aan de andere kant krijg je dan weer de discussie of een baan als Fenix er ook bij hoort. Maakt het misschien weer te ingewikkeld. Het is iets om over na te denken.
Ik vind het "dark" stukje in darkride dan ook wat ongelukkig, want dat zou attracties volledig in de buitenlucht ook uitsluiten, en hoewel ik nog niet een rondrit attractie ben tegengekomen die én goede thematisatie heeft én volledig buiten is, is het niet onmogelijk om het goed aan te kleden.