Wat vinden we van Pardoes?
In een interview met Kleine Boodschap heeft Reinoud van Assendelft zijn kritische mening over Pardoes geuit. Hij vertelt hoe hij geen fan was van de figuur toen die in beeld kwam bij de Efteling. Dat er weerstand was tegen Pardoes is natuurlijk niets nieuws. Het is algemeen bekend dat ook Ton van de Ven niets van de parkmascotte moest hebben. Het viel me echter op dat in de reacties onder het artikel veel mensen eigenlijk weinig met Pardoes op hebben en hem liever uit de Efteling zien verdwijnen. Ik stond daar best wel van te kijken. Persoonlijk vond en vind ik Pardoes altijd wel een leuk figuurtje dat een prima uithangbord voor de Efteling is.
Van Assendelft geeft onder andere aan dat hij vond dat de Efteling het moest hebben van kabouters en andere sprookjesfiguren. En dat terwijl de Efteling zich, met name in de jaren ’80, ook begon te ontwikkelen buiten de gebaande paden van sprookjes. Pardoes is in die zin een doorontwikkeling van Jokie de Prrretneus, die we kennen uit Carnaval Festival. Die attractie werd in 1984 gepresenteerd met een heuse gastheer, die meer en meer de rol van parkmascotte op zich ging nemen. Dat werd als niet wenselijk ervaren, waarop Henny Knoet werd gevraagd om een passende figuur te bedenken.
Je kunt in de eerste versie van Pardoes nog goed de gelijkenis met Jokie zien. Beiden zijn een nar, in voornamelijk een rode outfit met een bleek gelaat. De keuze voor een nar vind ik in dat opzicht een passende voor de Efteling. Een redelijk neutraal figuur uit de middeleeuwen, waardoor het past in de sfeer van sprookjes en kastelen. Door zijn vormgeving als moderne figuur past Pardoes ook tussen de nieuwere, spannende attracties van de Efteling. Ik snap dan ook niet echt wat de weerstand was van zoveel prominente Eftelingers tegen een dergelijk figuur. Wellicht de ietwat Disneyesque stijl waarin Pardoes ontworpen is, die niet direct is waarmee de Efteling geassocieerd werd in die tijd. Toch kan niemand ontkennen dat die Pardoes een stuk dichter bij de Efteling stond dan dat Jokie dat deed. Echter, de versie die voor het eerst in het park verscheen is niet de kwaliteit die aan de Efteling doet denken.
Gelukkig is Pardoes doorontwikkeld tot de figuur die we nu kennen en die zelfs in Symbolica als animatronic te zien is. Als parkmascotte vind ik hem meer dan geslaagd, zowel qua concept als vormgeving. Het toevoegen van magie aan de figuur van de nar is wat gekunsteld, maar het doet wel recht aan het scala van belevingen die met de Efteling geassocieerd wordt. Pardoes is een toegankelijke, aaibare figuur die ik erg geschikt vindt als gastheer van het park.
En daar zit hem meteen ook het manco; uitstekend geschikt als gastheer van het park, en eigenlijk ook niet meer dan dat. Het achtergrondverhaaltje van het hoe en waarom hij naar de Efteling kwam (om de fantasie te bewaken) is leuk, maar de verdere details interesseren me al minder en de hele wereld er omheen vind ik al minder bij de Efteling passen. Rattar, pantagor, heer Paddel, dat voelt al veel gemaakter (en minder origineel) aan dan de simpele uitleg ‘tover-nar’. De huishouding van Symbolica vind ik daarin al een stuk geslaagder, met ‘gewoon’ een koning en een lakei op de voorgrond. Maar bovenal vind ik het niet nodig voor een parkmascotte.
Het idee was om Pardoes te plaatsen tussen de andere merken van de Efteling; Raveleijn, Klaas Vaak, Sprookjesboom, etc. En juist daarvoor schiet die hele Symbolica-saga voor mij tekort. Het is enorm schatplichtig aan tal van andere overbekende verhalen en van weinig toegevoegde waarde. Pardoes is een leuke mascotte, maar om die hele franchise te dragen schiet hij toch danig tekort. Bovendien is nu de hoofdfiguur van één attractie ook de mascotte van het park. Is hij nog wel de mascotte van het park? Er zijn natuurlijk ook regelmatig sprookjesbosbewoners in het park te vinden en Roodkapje doet regelmatig het woord in filmpjes en interviews. Is Pardoes hiermee ‘een van de velen’ en daarmee een beetje tussen de wal en het schip terecht gekomen? Of zien we Pardoes nog als de enige echte mascotte van het park, en wat vinden we van hem?