Begin jaren 2000 eind jaren 90 was pardoes voor mij echt een mascotte van de efteling. Je kwam hem altijd tegen als karakter. Tegenwoordig is het verdomd lastig om pardoes te ontmoeten als meet en greet, terwijl de sprookjesbos bewoners en raveleijn karakters veel vaker te spotten zijn.
Als pardoes de park mascotte moet zijn, dan moet je hem ook daadwerkelijk makkelijk tegen kunnen komen in het park. De andere figuren zouden meer naar de achtergrond moeten in mijn ogen.
Echter die andere figuren doen het erg goed bij het publiek, dus ik snap de keuze wel dat men die gebruikt. Maar daardoor kun je je nu wel afvragen: is pardoes nog een mascotte of niet?
Hij komt ook niet meer voor in het logo en op de plattegrond, dus in mijn ogen heeft het park geen mascotte meer, maar is hij gedegradeerd tot inwoner van het park, met 1 attractie wat zijn thuisbasis is. Net als de ridders van raveleijn, net als joki van CF, net als de sprookjesbos bewoners van het sprookjesbos.
Ik denk dat het ook verstandig is om het daarbij te laten, en geen over the top mascotte te nemen, dat heeft het park niet nodig. Disney heeft dat immers ook niet. Die hebben ook een hele hoop prinsessen. Ja en mickey mouse, maar in het park zelf is die ook lang niet zo prominent aanwezig als dat pardoes jaren geleden was in de efteling.
Wat mij betreft is het prima zoals het nu is. Ik vind pardoes niet goed of slecht. Zolang er geen tegenstrijdige gebruiken zijn is het prima. Laat maar lekker in symbolica zitten, en laat het verder een neutraal park zijn met sprookjes en verhalen.