Vandaag heeft de regering de Tweede Kamer op de hoogte gesteld hoe de subsidie op dierentuinen eruit ziet. Door de coronacrisis hebben dierentuinen het zeer zwaar. Zo kondige Artis al dat de Leeuwen weg moeten. Ook andere tuinen hadden de noodklok al vaker dan eens geluid.

Vandaag is bekend gemaakt dat dierentuinen vanaf 22 februari zich kunnen melden voor staatssteun, die is goedgekeurd door de Europese Commissie, met een totale omvang van 39 miljoen euro. Doel van de steun is om het dierenwelzijn en de maatschappelijke waarde van de dierentuinen te waarborgen.

Minister Schouten: “Dierentuinen hebben het zwaar. Ze zijn gesloten, maar tegelijkertijd loopt de zorg voor de dieren door. Het kan niet zo zijn dat het welzijn van de dieren in gevaar komt, bijvoorbeeld doordat er geen budget is voor voedsel. Met deze regeling die nu beschikbaar komt, krijgen de dierentuinen wat lucht. Maar de komende periode zal zwaar voor hen blijven. Ik zie gelukkig ook diverse particuliere initiatieven die de dierentuinen helpen.”

Om in aanmerking te komen zijn er een aantal voorwaarden opgesteld, zoals het bezit van de dierentuinvergunning, een omzetverlies tegenover 2019 en moet het betalende bezoekers hebben ontvangen toen de maatregelen het toelieten. Tot slot dient er een transitieplan opgesteld te worden. Dit plan is bedoeld om de dierentuinen toekomstbestendiger te maken om in de toekomst de variatie in bezoekersaantallen op te vangen. Daarnaast bevat het beschrijvingen over het dierenwelzijn, educatie en conservatie in de dierentuin in de toekomst.

Niet alle kosten van de dierentuin vallen onder de subsidieregeling. De noodzakelijke verzorging van dieren en kosten van het onderhoud en de inrichting zijn dit wel. Net zoals de parkkosten (de kosten om bezoekers, personeel en dieren veilig te houden). De subsidie wordt berekend op basis van het omzetverlies in de periode 18 maart tot 30 september 2020.

Zeer terecht! Ik merk dat in het publieke debat dierentuinen soms op een hoop worden geveegd met pretparken, maar een wezenlijk verschil is natuurlijk dat een achtbaan een uitknop heeft, maar een olifant of tropische vis in een verwarmd aquarium niet. Heel fijn dat er een regeling komt om het welzijn van de dieren veilig te stellen.

De dierentuinen hebben ook een educatieve functie en zijn belangrijk met fokprogramma's om soorten in stand te houden. Daardoor is dit essentieel. Als ik eerlijk ben heeft Nederland misschien wel teveel kleine dierentuinen die geen maatschappelijke functie hebben of iets bijdragen aan het aanbod in Nederland.

Betreffende onderstaande zin. Weet iemand of andere bedrijven hier ook mee te maken hebben? Moet een horecazaak ook een plan op stellen? Of is dit echt typisch iets in het dierentuin deel van de corona-steun?

Dit plan is bedoeld om de dierentuinen toekomstbestendiger te maken om in de toekomst de variatie in bezoekersaantallen op te vangen.

Als ik kijk naar het bedrag vind ik het wel weinig, dierentuinen zijn echt nodig voor het educatieve beleid en het vertier... Hoop ook niet dat er een dierentuin er aan onder door gaat.

Los van de Corona hadden dierentuinen het al zwaar, enerzijds omdat hun bestaan nog wel eens ter discussie staat en anderzijds omdat er nogal veel dierentuinen lijken te zijn in Nederland.
Zonder die miljonair die zich na Tatjana en NEC verveelt en nu panda's sponsort voor Ouwehands had zo'n dierentuin misschien al lang verdwenen?
Ben benieuwd of ze allemaal overleven.

Dierentuinen kunnen nooit helemaal verdwijnen. Wel voor het vermaak van de mens maar niet om de populaties dieren in het wild in stand te houden. Dierentuinen zijn namelijk bekangrijk voor allerlei fokprogramma's voor vele in het wild met uitsterven bedreigde diersoorten.

The_Bullgod Ze moeten nooit helemaal verdwijnen =/= ze kunnen nooit helemaal verdwijnen. Wel een interessante vraag of het beschermen van bedreigde diersoorten in gevangenschap niet een publieke taak gefinancieerd door de overheid zou moeten zijn.

Liampie daar komt bij dat er maar 1 echte remedie is tegen de bescherming van diersoorten en dat is de bescherming van wildlife in die natuur zelf. We hebben als mens teveel genomen van de natuur, tijd om ruimte terug te geven aan de rest en onszelf wat meer aan te passen aan de aarde. En als je dan leest dat een provincie een hek om zn provincie wilt zetten om dieren uit het ecosysteem te houden zijn we daar nog lang niet aan toe met z’n allen.

De enige taak die dierentuinen in mijn beleving hebben is die van opvoeding en kennis. Iedere basisschool leerling elk jaar een dag naar de dierentuin met school en zo leren over dieren, natuur en alle aspecten die daar bij komen. Maar dieren in gevangenschap om aapjes te kijken heeft zijn langste tijd wel gehad.

Liampie er wordt wel meer (direct of indirect) gefinanciert door de overheid waarvan ik het nut twijfelachtig vind, dus wat mij betreft kan het voor een dierentuin prima. De parken die ik jaarlijks voor vermaak met mijn kinderen bezoek staan er doorgaans gelukkig ook prima bij met ruime verblijven voor de dieren. Dat ze er dan nog wat van opsteken.vind ik bijzaak, maar dat doen ze in elk geval wel.

een jaar later