Jules Da's niet helemaal waar. Ik denk dat Hamilton's strategie toch deels heeft afgehangen van Checo's positie in de eerste stint.
Bedoel je dat Hamilton niet de pits kon voordat Max de undercut deed, omdat hij dan (een seconde of 15) achter Perez op de baan zou komen? Ik vraag me af of dat het geval was. Ik denk eerder dat Hamilton niet al zo vroeg een pitstop wilde maken, omdat Verstappen heel snel was op zijn mediums en dan vrij baan zou hebben.
Jules Max had 't daar niet voor niets over op de boordradio en dat klopte ook. Nu zette RBR hem zo niet in,
Volgens mij heeft Redbull wel geprobeerd Perez strategisch in te zetten in de tweede stint, maar is het niet gelukt omdat hij de snelheid niet had. Waarom zou hij anders naar nog een keer medium banden wisselen? De harde banden waren de betere banden en hij als hij hard wisselt, houdt hij meer opties open (dreigen met uitrijden, lang doorrijden om Lewis nog even op te houden, wisselen naar snellere banden aan het einde voor de snelste ronde).
Het idee was volgens mij dat Perez met zijn medium banden dicht bij Hamilton kon blijven of hem zelfs even onder druk kon zetten. Door de medium banden moet Perez dan weer eerder naar binnen, maar dan zou hij met zijn nieuwe harde banden sneller moeten zijn en Hamilton dwingen op zijn tweede pitstop eerder te maken dan hij nu in de race kon doen. Max zou dan direct volgen (of zelfs daar al op anticiperen) en track positie hebben en even nieuwe banden als Hamilton om de race op uit te rijden. Omdat Perez nooit in de buurt van het pitwindow van Hamilton kwam, had Max er helaas dus niets aan.
Niettemin wel een goede race van Perez, zeker gezien de omstandigheden. Hopelijk kan hij zich in Mexico tussen Verstappen en Hamilton nestelen.