Vandaag is er naar buiten gekomen dat Walibi Holland niet schuldig kan worden gehouden voor het ongeluk in 2018 dat op de kartbaan plaatsvond. Desondanks is er besloten dat de kartbaan nooit meer open zal gaan en gesloopt zal worden voor nieuwe invulling in het park.

Een luchtfoto van de kartbaan, gelegen naast de laatste bocht van Goliath. Bron foto: Looopings.com

Wat zouden jullie doen met dit stuk?

Ik zou zelf gaan voor een nieuwe compacte achtbaan die in het speedzone thema past. De kartbaan is niet heel groot dus Walibi zal een beetje creatief moeten worden met de ruimte die ze daar hebben. Persoonlijk zou ik gaan voor een gelanceerde achtbaan van Gerstlauer of Vekoma. Misschien kunnen ze wat interactie met Goliath toevoegen door een tunnel te graven richting Goliath en dat deze achtbaan in de laatste bocht van Goliath boven de grond komt of daar juist induikt. Dat biedt ook iets meer ruimte om de achtbaan wat langer te maken. Wat mij ook vet lijkt is als ze een glazen brug oid zouden bouwen over een stuk dat ondergronds zit, zodat de gasten die eroverheen lopen, de trein onder zich voorbij zien razen. Dit biedt dan weer een mooie verbinding naar het plein dat in 2019 werd gebruikt voor Eddie's Festival of Freaks.

Natuurlijk heeft Walibi al Xpress Platform 13, maar voor een thrill park als Walibi vind ik wel dat het nog een goede gelanceerde achtbaan mist. Er staan nog geen new generation Vekoma in de buurt zoals Formula of Abyssus in Energylandia en hoewel Slagharen en Bobbejaanland een gelanceerde Gerstlauer hebben, denk ik dat de baan die hier komt genoeg variatie kan brengen om te verschillen van zowel Gold Rush als Fury.

Bron voor gegeven informatie in dit topicbericht: https://www.looopings.nl/weblog/16128/Kartbaan-Walibi-Holland-gaat-nooit-meer-open-attractie-wordt-gesloopt.html en https://www.looopings.nl/weblog/16048/Rechter-Walibi-Holland-niet-schuldig-aan-veroorzaken-kart-ongeluk.html

Tja, het probleem is alleen dat Walibi nog vaker van doelgroep wisselt dan dan dat het weer verwisselt.
Gaan ze nu voor jongeren en thrillrides/coasters of kiezen ze toch voor families?

Gaan ze nu voor families, dan zou een leuke (interactieve) darkride wel wat zijn, omdat het park echt een goede indoor attractie mist. Maar ook een Gerstlauer Bobsled coaster zoals in het Prater in Wenen, zou geweldig leuk zijn, omdat het park echt een goede familiecoaster mist.

Maar gaat het park nu juist weer vol voor thrill, dan mag er zeker wel een goede krachtige Next-gen Vekoma coaster bij komen. Een launch hoeft nog niet eens maar mag zeker wel, als de layout maar een goede snelheid heeft en lekker krachtige elementen.

In deze hoek zijn een aantal wat heftigere attracties te vinden. Als ik voor 1 attractie zou kiezen, dan zou ik een Zamperla Nebulaz (https://www.zamperla.com/products/nebulaz/ ) kiezen. Iets wat hier direct in de buurt nieuw is, en volgens mij best familie georiënteerd is, iets wat het park tegenwoordig toch ook wilt? Natuurlijk is dit qua oppervlakte een vrij kleine attractie, dus je kan er dan makkelijk nog wel iets bij kwijt. Als ze dan toch bij Zamperla aan het praten zijn, misschien een Air Race mee bestellen? Die sluit dan weer aan bij het Thrill stukje.

Meteen ook goed voor een discussie die hier laatst was, wat draaide om de weinige keuzes van parken voor flatrides. 🙂

_Arjan_ misschien een Air Race mee bestellen?

Als je dan toch bij Zamperla aan het shoppen bent, doe dan gelijk een Discovery erbij als vervanger van die oude Frisbee.

En over die Air Race gesproken, word het dan 1 van de standaard varianten of de iets nieuwere Super Air Race, waarbij de hele constructie met vliegtuigjes een paar meter de lucht in gaat?

_Arjan_ Als ik voor 1 attractie zou kiezen, dan zou ik een Zamperla Nebulaz (https://www.zamperla.com/products/nebulaz/ ) kiezen

Ik vind hem wel wat klein voor het oppervlak van de kartbaan, de kartbaan is in lengte ongeveer 75 meter en in de breedte aan één kant 40 meter, de andere kant 60 meter, grofweg. Kan er een meter of wat naast zitten. Maar dan is een vervangende attractie met een oppervlak van 11x11 wel klein, denk ik, of komt het iel over.

De keuze vind ik wel leuk, het lijkt me een goede familie attractie!

Ergens zou ik het leuk vinden als Walibi een (interactieve) dark ride krijgt maar ik twijfel of hier echt een budget voor is. Gezien de laatste updates van de parken, ja, lastig. Als het in België was geweest had die dark ride denk wel gebeurd. Een soortgelijk iets als Popcorn Party uit Walibi Belgium misschien?

Bedoel, een Challenge of Tutankhamon (met passend speed zone thema) zou epic zijn, maar tegelijkertijd zie ik dat in de huidige CDA parken niet meer gebeuren en dat is jammer. Verder vind ik het lastig, het zou mooi zijn om het terrein door te trekken richting het meer en er een soort van boardwalk gebied van te maken, misschien een beetje aankleden rond Daytona om het zo bij het Speed Zone thema te laten passen.

(terwijl Daytona geen boardwalk heeft maar dat weet de gemiddelde Walibi bezoeker niet 😉 )
      zie net dat Daytona wel een boardwalk heeft. Hahahahaha

Ik zou zelf een achtbaan niet echt zien zitten als vervanger van de kartbaan 🙂

The_Bullgod Gaan ze nu voor families, dan zou een leuke (interactieve) darkride wel wat zijn, omdat het park echt een goede indoor attractie mist. Maar ook een Gerstlauer Bobsled coaster zoals in het Prater in Wenen, zou geweldig leuk zijn, omdat het park echt een goede familiecoaster mist.

Oeh dat is ook wel een goeie, als ze hier ook iets zouden bouwen als Tiki Waka zou dat een hele goeie toevoeging zijn. Eerlijk gezegd verwacht ik niet meer dat Walibi zo erg de familie kant opgaat, maar alsnog zou een baan van de intensiteit als Tiki Waka perfect zijn, gewoon als "uitrustbaan". Nu zit er niks tussenin, het is of een extreme achtbaan of Drako. Voor het speedzone thema zouden ze zelfs dezelfde bodies kunnen nemen als die van Wiener Prater en je hebt een aardig auto thema.

Maar ja, next-gen Vekoma is toch net iets leuker vind ik dan 🙃.

Klein probleem met een darkride is dat ik ze dit niet echt goed kunnen combineren met het themagebied, althans ik zou het afraden. Ik denk dat ik liever een darkride zou willen bij Lost Gravity in de Zero Zone, eventueel een interactieve zoals Popcorn Revenge maar dan rond het oplossen van die verloren zwaartekracht of iets dergelijks. Wilderness zou ook lachen zijn, maar daar is niet echt ruimte meer voor een goede darkride. Maar laat ik niet teveel off-topic gaan, het gaat nu over Speedzone haha

ppc-anoniem-2 Ergens zou ik het leuk vinden als Walibi een (interactieve) dark ride krijgt maar ik twijfel of hier echt een budget voor is. Gezien de laatste updates van de parken, ja, lastig. Als het in België was geweest had die dark ride denk wel gebeurd. Een soortgelijk iets als Popcorn Party uit Walibi Belgium misschien?

Bedoel, een Challenge of Tutankhamon (met passend speed zone thema) zou epic zijn, maar tegelijkertijd zie ik dat in de huidige CDA parken niet meer gebeuren en dat is jammer.

Hmm, ik zie het ze nog wel doen. Laten we niet vergeten dat Popcorn Revenge maar 2 jaar oud is en dat die maar een paar miljoen heeft gekost, volgens mij nog niet de helft van Untamed. Ik zie het ze alleen niet doen in dit gebied.

overigens wat gebruik je om die afstanden op te meten in die luchtfoto @ppc-anoniem-2? Asking for a friend 🙂

Kijk je hoort wel geruchten maar niet voor deze locatie. Dus laat ik mjn fantasie de vrije loop. Ik denk dat het goed is dat Walibi investeerd in een aantal unieke thrill rides, die ervoor zorgen dat het park niet vooral uit e-tickets bestaat en het aanbod voor de doelgroep groter word, want het thrill aanbod maar is 1/3 van het totale aanbod. En dan kom ik uit bij een leverancier met veel unieke rides: RIde Enigeneers Switzerland.

Dit lijkt mij de ideale thrillride voor walibi op dit moment. Deze is uniek, kan je goed marketen en ziet er ook spectaculair vanaf de grond uit. Ook kan je tijdens piekmomenten de tweede open gooien, maar dat hoeft niet tijdens laagseizoen en verpest niet de ervaring. Ideal tijdens rustige en drukke periodes dus.

Een aircoaster zou ook tof zijn, dat is een achtbaan met de wagentjes van een Sky Fly, en die heeft een kleine footprint.

Zelf denk ik niet dat hier de aankomende 3-4 jaar een vervanger komt, kijkend naar de coronacrisis en het feit dat Walibi Holland überhaupt geen hele hoge budgetten heeft.

Maar, als we daar langs kijken, dan ga ik wat verschillende scenario's aanhalen, kijkend naar andere parken van de keten en logica

Mocht Walibi een achtbaan willen hebben op dit kleine stukje land, kunnen ze het best aankloppen bij Gerstlauer, die zijn zeer goed in het maken van compacte layouts, kijk bijvoorbeeld naar Gold Rush. Anderzijds, Gold Rush kan de reden zijn dat ze daar niet voor willen gaan, omdat er dan iets soortgelijks op een korte afstand staat.
            Een RMC Raptor clone is niet heel groot, en zijn speciaal ontworpen om betaalbaar te zijn door kleinere parken, en het zou (nu nog) uniek zijn in europa.

Zelf zie ik het liefst of een goeie familycoaster, dat is een groot gemis, of een flatride, omdat die vaker gesloopt worden dan gebouwd

broodje123 En dan kom ik uit bij een leverancier met veel unieke rides: RIde Enigeneers Switzerland.

Dit lijkt mij de ideale thrillride voor walibi op dit moment. Deze is uniek, kan je goed marketen en ziet er ook spectaculair vanaf de grond uit. Ook kan je tijdens piekmomenten de tweede open gooien, maar dat hoeft niet tijdens laagseizoen en verpest niet de ervaring. Ideal tijdens rustige en drukke periodes dus.

Is die enkele variant, die in 1 (of waren het er al 2) Six Flags park staat wel zo'n succes dan?

Ik zie ze daar in Biddinghuizen graag even doorsparen en er een hele toffe dark ride neerzetten.
                Ik ben gek op achtbanen, maar voor mij hoeft het niet elke keer hoger, harder en gekker, een dark ride voor de afwisseling is ook wel eens fijn.

Single Rail, het liefste van RMC maar mag ook van Intamin. En het grondoppervlakte is nog veel groter als je ook het stuk richting het water erbij betrek, achter de G-Force. Dan creëer je een leuk stukje park aan het water, met prachtig uitzicht op Untamed aan de overkant van het water. 🙂 Daarnaast wordt de doorloop naar Goliath een stuk minder awkward, wordt dan beter bij het park betrokken.

In het verleden zijn er samenwerkingen geweest met Red Bull, het lijkt mij een schot in de roos als deze achtbaan iets te maken gaat hebben met Max Verstappen. Daar lijk mij een hele leuke samenwerking mogelijk. 🙂

Als Walibi meer de kant familie kant op wilt gaan, zou hier een goede locatie zijn voor een gerstlauer bobsled zoals tiki waka of misschien wel de grotere versie zoals firechaser express of pégase express. Als ze voor een thrill coaster kiezen zou een gerstlauer launch zoals karacho heel goed zijn of een RMC raptor coaster.

Mijn gok en ook deels wel hoop is een year round haunted house. Iets wat perfect zou passen binnen de doelgroep van Walibi. Met deze oppervlakte kunnen ze echt wat moois neer zetten met een voor plein er bij.

Mijn eerste gedachte was ook een spookhuis die het hele jaar open is. Al zie ik een droptower ook zeker wel zitten.