Tot nu toe wist ik alleen dankzij het laatste MACK/EP boek van dit nieuwe restaurant van de toekomst.
Maar blijkbaar heeft Europa Park eind vorig jaar al iets bekend gemaakt over dit vernieuwende restaurant, welke in de buurt van Rulantica gaat openen.

Hieronder het persbericht dat ze daarvoor uitgegeven hebben:

https://www.europapark.de/nl/informatie/nieuws-actueel/eatrenalin

New dimensions for all your senses

In het najaar van 2021 wordt naast het YULLBE VR Experience Centre en viersterren superior themahotel "Krønasår" nog een hoogtepunt geopend: Eatrenalin.

Eatrenalin combineert gastronomische topprestaties en multi-zintuiglijke attracties tot een topbeleving. Dit restaurant verenigt mediatechniek, technologie, transportsysteem, culinaire en creatieve inhoud en neemt de gast mee op een buitengewone reis voor alle zintuigen.

Dit unieke gastronomische concept is ontwikkeld door Europa-Park met managing partner Thomas Mack, samen met de culinaire expert en CEO van Marché International, Oliver Altherr.

"Het doel is om de gastronomie opnieuw uit te vinden en de gasten emotioneel te raken. Het is tijd om bezoekers mee te nemen op een futuristische reis naar verschillende werelden, om al hun zintuigen aan te spreken en hen te verbazen," zeggen Thomas Mack en Oliver Altherr als ze het idee achter het nieuwe gastronomisch belevingsconcept uitleggen.

De gastronomie-beleving in Eatrenalin komen de sterke punten van het familiebedrijf Mack uit Baden op een nog nooit vertoonde manier samen: transportsystemen van Mack Rides, virtuele media van Mack Animation en MackNeXT en tenslotte de gastronomische expertise rondom tweesterren chef-kok Peter Hagen-Wiest.

De opening van Eatrenalin staat gepland voor het najaar van 2021.

Meer informatie: https://eatrenalin.com/en/

Vooral de hier aangehaalde alinea is interessant.

Eatrenalin combineert gastronomische topprestaties en multi-zintuiglijke attracties tot een topbeleving. Dit restaurant verenigt mediatechniek, technologie, transportsysteem, culinaire en creatieve inhoud en neemt de gast mee op een buitengewone reis voor alle zintuigen.

Dit geeft mij het vermoeden dat het restaurant je ook een darkride ervaring gaat geven.
En dat word nog eens versterkt door de concept artwork die o.a. parkerlebnis.de nu laat zien.
De tafels en stoelen komen namelijk op beweegbare platforms te staan, welke je door verschillende ruimtes gaan verplaatsen.

https://www.parkerlebnis.de/europa-park-eatrenalin-restaurant-konzept-vorstellung_117268.html

Ik werd zo enthousiast van dit concept, hoorde het bij After Park Lounge en zag al een enorm buffet restaurant voor mij...

Eentje waarin je dus aan het begin een keuze maakt qua land en eten. Dan ga je zitten aan een tafeltje die een karretje is, krijg je een voorshow over het land en schuif je daarna met je tafel en al aan alle andere tafels.

Op je tafel zitten ook allemaal projectoren en de tafels kunnen ook in een soort van ruimtes schuiven zoals snorry touren, waar dan ook beeldschermen zitten en liften zodat je tussen de gangen door ook wat kan beleven.

Ik zag al geheel gethematiseerde Harry Potter, Donkey Kong en Jurrasic Parc thema diners verschijnen...Ben alleen bang voor de prijs

Dream_wizard Ben alleen bang voor de prijs

Maar wat is een unieke ervaring je waard?
    Goedkoop zal het zeker niet worden om hier te eten, maar het zal vooral de ervaring zijn, welke het meer dan waard maakt om hier te eten.

The_Bullgod
      Ik hoop ook dat de prijs niet te duur wordt en dit eerder een arrangement wordt dat je minimaal met x aantal personen moet komen en dan een totaal prijs betaald.

4 maanden later

Europa-Park opent in 2022 "Eatrenalin", een futuristisch gastronomisch concept naast de nieuwe Rulantica-waterwereld.

Het hypermoderne restaurant, dat in het najaar van 2021 zijn deuren zou openen, bevindt zich nu officieel in bouwfase.

In het nieuwe restaurant worden mediatechnologie, ritsysteem, culinaire kunst en creatieve content in een ongekende vorm gecombineerd om een ​​futuristische ervaring te creëren om de gast mee te nemen op een reis door fantastische werelden. De ontwikkelaars van het "Eatrenalin"-concept zijn Thomas Mack en gastronomie-expert Oliver Altherr.

De visie was een restaurant van de toekomst ontwikkelen en daarom besloten Thomas Mack, managing partner van Europa-Park, en Oliver Altherr, managing director van Marché International, een samenwerking aan te gaan. “Het doel is om de gastronomie opnieuw uit te vinden en de gasten emotioneel te raken. Het wordt tijd dat we de bezoekers meenemen op een futuristische reis naar verschillende werelden van plezier, een beroep doen op al hun zintuigen en hen verbazen', leggen Thomas Mack en Oliver Altherr het concept uit.

bron:
      https://www.parkerlebnis.de/europa-park-eatrenalin-restaurant-ankuendigung-baustart_121772.html

Ga zo maar uit van €150 per couvert, met geluk inclusief drank.

Maar ik zou het met alle liefde doen. Heb in het Mack boek mijn ogen al uitgekeken naar de concept arts, wat een waanzinnige ervaring moet dit worden.

Mark Ik zou het ook graag willen doen, maar ik weet dat ik een ontzettend scheef gezicht ga krijgen als ik aan mijn vriendin ga vragen om voor 150 euro pp te gaan eten. Ongeacht wat de ervaring zal zijn.

Ik weet niet of PPC de intentie heeft om ooit een keer aan te haken bij de EP fantreffen, anders kunnen we wel met een groepje dat gaan doen. Degene die dan niet willen kunnen dan wel naar Après Park of Zum Ochsen.

Het zou jammer zijn als het een elite iets zou worden zoals Amolite

Mark Ga zo maar uit van €150 per couvert, met geluk inclusief drank.

Maar ik zou het met alle liefde doen. Heb in het Mack boek mijn ogen al uitgekeken naar de concept arts, wat een waanzinnige ervaring moet dit worden.

Haha, de meest Hollandse manier om op een concept te reageren. Beginnen over de prijs (die nog niet eens bekend is) 😅 Sorry, moest er om lachen.

• Mark heeft hierop gereageerd.

Vriend_van_de_club

Zoals je aan mijn post ziet heb ik er geen moeite mee eens uit eten te gaan zonder op de prijs te letten. Wil alleen de verwachtingen hier wat temperen gezien de vraag over de prijs al een paar keer voorbij was gekomen. Dus ik begrijp je opmerking niet?

Dit soort complete concepten zie je zelden voor onder de 100. En terecht, het is een complete ervaring. Een concert wordt ook flink voor gedokt en sta je met een beetje pech na 2,5 uur weer buiten.

Mark
            Ik ben zelf dus nog wel benieuwd hoe ze dit in de markt gaan zetten, dus ik durf nog geen inschatting te maken over het prijskaartje.

Het zal ook een beetje afhangen van de capaciteit, als het een 75 minuten duurt bijvoorbeeld met maar x-aantal zitplaatsen verwacht ik een redelijke hoog prijskaartje. Maar het zou ook meer een live cooking kunnen worden met kleinere gerechten waardoor de snelheid wat hoger ligt en dus een betere doorvoer capaciteit waardoor de prijs wat lager kan.

Misschien is mijn verwachting te hoog, maar ik heb het idee dat dit best een exclusief gebeuren is. Aan de andere kant, zo’n transportsysteem zou best wel eens de capaciteit omhoog kunnen gooien en dan zit je inderdaad meer in de prijscategorie dinnershows enzo.

Ben in ieder geval heel enthousiast over dit concept, erg benieuwd wat het gaat worden.

De bouw is gestart!

Wereldprimeur bij Europa-Park: een nieuwe culinaire belevingsattractie voor alle zintuigen

Vorige week werd de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast Europa-Park zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.

Initiatiefnemers zijn Thomas Mack (mede-directeur/eigenaar van Europa-Park) en Oliver Altherr (CEO van Marché International). Beiden hadden een visie over een 'restaurant van de toekomst' en zijn daarom een partnership aangegaan. Over het concept dat de naam Eatrenalin draagt zeggen ze: "Ons doel is om gastronomie opnieuw uit te vinden en de gasten een emotionele beleving mee te geven. De tijd is aangebroken om bezoekers mee te nemen op een futuristische reis door verschillende werelden van genot, al hun zintuigen aan te spreken en te verbazen".

De opening van Eatrenalin staat gepland voor 2022. Het restaurant komt buiten het attractiepark te liggen, naast het zesde themahotel "Krønasår - The Museumhotel" en VR-experience-center YULLBE. Thomas Mack kijkt uit naar Eatrenalin waarin enkele bedrijven van de familie-onderneming Mack gaan samenwerken: "We bundelen hierin een innovatief rit-systeem van Mack Rides, de virtuele media van Mack Animation en MackNeXt en de culinaire know how van onze tweesterren chefkok Peter Hagen-Wiest. Een concept in deze vorm is er in de wereld nog niet te vinden". Het restaurant van de toekomst' 'teleporteert' de gasten tijdens een bijna twee uur durende beleving door verschillende smaakwerelden. Na de opening van Eatrenalin in Rust zal het concept met behulp van investeerders uitgerold worden naar metropolen in de wereld zoals Shanghai en New York.

Europa-Park is met Duitslands grootste attractiepark, zes themahotels, een camping, VR-experience YULLBE en Waterwereld Rulantica het grootste horecabedrijf op één locatie in Duitsland. In de food & beverage-afdeling zijn meer dan 1.000 medewerkers werkzaam in zo'n 75 restaurants en andere verkooppunten met in totaal meer dan 10.000 zitplaatsen. In de vijftien Europese landen in het park worden typische gerechten uit het betreffende land geserveerd. Hotelrestaurant "Ammolite" is bekroond met twee Michelin-sterren en Europa-Park is daarmee het enige park ter wereld met een dergelijke bekroning. Veel producten komen uit de regio en duurzaamheid en kwaliteit zijn belangrijke kernwaarden. Thomas Mack is samen met zijn broer Michael en zus Ann-Kathrin in 2020 nog uitgeroepen tot 'Hotelier van het Jaar'.

Meer informatie: eatrenalin.com

Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe enthousiast ik zou moeten zijn over dit concept. In de basis lijkt me het attractie aspect tijdens het dineren echt enorm gaaf. Maar tegelijkertijd moet ik dan bekennen dat ik niet zo'n hele makkelijke eter ben.. Niet van het niveau dat ik alleen maar frietjes lust ofzo, maar het moet ook zeker niet te spectaculair zijn. En ik vrees dan toch een beetje dat, gezien de experience die men hier van wil maken, dit niet helemaal aan mij besteed is.

Marvin Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe enthousiast ik zou moeten zijn over dit concept.

Dat heb ik ook, ik ben een makkelijkere eter, maar ik heb het ook niet zo op dinner-shows en van die toeters en bellen. Ik hou echt wel van een thema restaurant, maar als ik aan het eten ben dan wil ik gewoon eten, en niet op een gegeven moment mijn bordje moeten vasthouden omdat het treintje gaat rijden of wat dan ook. Of eten op de klok omdat je per station X aantal minuten de tijd hebt.

Misschien heb ik het helemaal mis en ben ik wel een enorme fan als het er eenmaal staat, maar ik ben toch maar van of eten of een attractie doen, niet tegelijkertijd.

Snapte de milk shake challenge in de condor ook nooit zo 😉 😛

• Japio heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Nooit in een trein of vliegtuig gegeten? Of op een schip, wat denk ik meer in de buurt van dit zal komen? Je moet niet de gedachte/verwachting hebben dat je in een soort breakdance terecht gaat komen daar. Je tafel staat 'gewoon' op een trackless ride vehicle en rijdt waarschijnlijk in rustig tempo langs enkele schermen.

Japio als je in een trein of vliegtuig eten als “belevenis” omschrijft dan maak ik me ernstig zorgen over hoe je culinaire leven verder is.

Als ik het artikel lees en de concepts zie. Neem je plaats in een multimover achtig apparaat met een tafeltje voor je en de plattegrond te zien rij je (per gang) naar een volgende ruimte toe om daar vermaakt te worden. Om dit op capaciteit te kunnen laten draaien heb je een bepaalde tijd bij een bepaalde scene en moet je door. En die tijd zal zeker niet te kort zijn. Maar ik zie een avondje restaurtant als de boel de boel laten en zonder klok genieten en dat zie ik in dit concept niet terug, ik denk dat je op een gegeven moment toch door moet schuiven omdat de volgende serie mobiele tafels klaar staat. Het klinkt gehaast terwijl voor mij uit eten een vorm van onthaasten is.

Verder denk ik dat mijn vorige post prima aangeeft waarom ik niet heel enthousiast wordt van dit concept. Dat betekent niet dat het geen succes zal worden, maar meer dat het niet iets voor mij is.

ppc-anoniem-2 als je in een trein of vliegtuig eten als “belevenis” omschrijft dan maak ik me ernstig zorgen over hoe je culinaire leven verder is.

Dat is uitspraak die nergens op slaat natuurlijk. Ik reageer op jouw gedachtes over eten in een voertuig.

ppc-anoniem-2 maar als ik aan het eten ben dan wil ik gewoon eten, en niet op een gegeven moment mijn bordje moeten vasthouden omdat het treintje gaat rijden of wat dan ook.

Dat praktische probleem ga je in dit restaurant simpelweg niet hebben denk ik.

ppc-anoniem-2 f eten op de klok omdat je per station X aantal minuten de tijd hebt.

Ik denk niet dat je hier uit moet gaan van een uitgebreide 5 gangen maaltijd. Maar per belevenis passende gerechten, die wel binnen een bepaald tijdbestek opgegeten kunnen worden. In een normaal restaurant laat je je eten ook niet koud worden, toch.

Het zal inderdaad zo zijn dat op den duur je weer uitstapt om de volgende bezoekers toe te laten, maar dat is bij een normaal restaurant ook zo. Daar wordt een tafel soms ook meerdere keren per avond verkocht. Dat zal gelijk ook de reden zijn dat Eatrenalin een behoorlijk prijskaartje zal rekenen, omdat de capaciteit wellicht beperkt is en het toch moet renderen. Je zult niet als in Symbolica nog geen minuut in een ruimte spenderen. Wellicht zijn er maar 3 ruimtes waar je dan steeds een half uur in verblijft ofzo. Als er per ruimte dan 50 mensen in/op één of meerdere voertuigen kunnen zitten, zijn er dus 150 mensen in Eatrenalin per keer. Vanuit daar zal de prijs berekend worden.

Japio Ik reageer op jouw gedachtes over eten in een voertuig.

Ja, dat is dus niet iets waar ik me druk om maak, zeker als het een ETF mover achtig model is dan zal de beweging ook relaxed gaan en niet wanneer je net een vork in je mond steekt, het punt is voor mij meer de tijdsdruk . . . en dat is niet dat ik mijn eten koud laat worden ofzo, al kan dat ook nog wel eens gebeuren tijdens een goed gesprek. Ik hou gewoon niet van een strakke planning tijdens het eten. Als ik tapas ga eten dan beginnen we tegen 19:00 zo ongeveer en zijn we rond 00:30 klaar, en dan hebben we ons niet volgepropt maar gewoon relaxed gegeten met regelmatig een pauze om bij te kletsen en dat zie ik niet bij zo'n ervaring gebeuren.

ppc-anoniem-2 Dat betekent niet dat het geen succes zal worden, maar meer dat het niet iets voor mij is.

7 maanden later