Ik heb, net als anderen hier, het idee dat Lightwater Valley er financieel niet heel sterk voor stond/staat. Toen ik het park in 2018 bezocht (met de UK bustrip), had het park eigenlijk maar één grote attractie en dat was The Ultimate. De rest van het park bestond uit kermisbaantjes en flatrides (al dan niet kermisversies).
Het park schreeuwde eigenlijk om een grote nieuwe thrill-achtbaan, maar ik kan mij goed voorstellen dat het park daar de financiële middelen niet voor had. Het park heeft vervolgens een gedurfde omslag van doelgroep ingezet: enkel nog maar richten op families met kinderen (tot 12 jaar). Eigenlijk had het park in 2018 maar vier attracties die niet geheel bij die doelgroep aansloten: Raptor Attack (en dan meer door het thema dan door de baan), de afterburner, het looping-schip en The Ultimate.
Het zal vast geen makkelijke beslissing geweest zijn, want waar Raptor Attack, de afterburner en het loopingschip verkocht konden worden, werd de meest waardevolle attractie van het park, The Ultimate, praktisch niks meer waard. De baan is zo specifiek voor het park gebouwd, dat verplaatsing onmogelijk is.
Hoewel het eeuwig zonde is dat The Ultimate nu aan zijn eind komt, snap ik de omschakeling van doelgroep wel. Grote thrill attracties zijn duur. Kinderattracties zijn kleinschaliger en een stuk goedkoper. Nieuwe uitbereidingen/attracties voor deze doelgroep hebben een kleiner budget nodig. Hopelijk kan Lightwater Valley met deze kleinere budgetten wel uit de voeten en de komende jaren regelmatig uitpakken met een leuke nieuwe attractie.
Het is een gewaagde zet van Lightwater Valley. Sommige hier zien het als het begin van het eind, maar het zou ook zo maar eens de redding van het park kunnen betekenen. Al heeft het park voor ons natuurlijk al haar aantrekkingskracht verloren.
Overigens moet ik wel zeggen dat ik vind dat ze 12-jarigen wat te kinderlijk inschatten. Tegenwoordig durven 12-jarigen best veel en een attractie als een afterburner had prima kunnen blijven bestaan. Ik denk dat een 12-jarige toch vrij snel is uitgekeken met het huidige park en dat ze beter tot 10 jaar kunnen marketen.