Ahh, op de bonnefooi naar een pretpark gaan. Wat heb ik dat gemist het afgelopen jaar. Hopelijk kunnen we snel weer terug naar de tijd waar je om 12 uur ‘s middags wakker werd en je je bedenkt dat je eigenlijk wel zin hebt om nog even de Efteling te bezoeken. Maar zelfs als je straks geen mondkapjes meer hoeft in te pakken, zijn er andere dingen die je liever wel bij je hebt in een pretpark.
Omdat ik zelf nogal vergeetachtig ben, heb ik een tas klaarstaan die ik altijd zomaar zou kunnen meenemen naar een pretpark. Dit noem ik de POB oftewel de Park Out Bag. Dit is vergelijkbaar met de Bug Out Bag, een tas die sommige mensen hebben met een paar dagen aan noodrantsoenen voor het geval ze onverwachts per direct hun huis moeten verlaten. En omdat ik stiekem best een beetje trots ben op mijn voorbereiding, geef ik jullie een rundown van wat ik allemaal in die tas heb zitten.
Paar disclaimers: De POB is tevens ook mijn rugzak voor op vakantie dus vandaar dat je niet alle inhoud per direct ook nodig hebt in een pretpark, maar soms kan het toch van pas komen. Daarnaast word ik door niemand gesponsord om een bepaald product hier te laten zien. Ik ben gewoon enthousiast haha.
De tas
Een goed pretpark overlevingspakket begint natuurlijk bij een goede tas. Een pretparktas moet vooral compact zijn. Ten eerste omdat je hem toch de hele dag moet dragen en ten tweede wil je niet teveel tijd kwijt zijn met het proppen in de bagagebakken. De tas moet wat vakjes hebben zodat het geordend blijft en je overal makkelijk bij kan, maar het moet niet te ingewikkeld worden met 5 ritsen en 10 touwtjes om alles bij elkaar te trekken.
Ik gebruik sinds afgelopen zomer deze tas. De tas voldoet aan vrijwel al mijn eisen. Zo is hij lekker compact met een afmeting van (27 x 13 x 40) cm (breedte x diepte x hoogte), maar er is wel genoeg ruimte om al mijn spullen mee te nemen. De tas heeft een stevig handvat aan de bovenkant en er zitten 2 netjes aan de zijkanten voor drinkflessen. Verder heeft de tas aan de binnenkant meerdere vakjes om dingen als een oplaaddraad, powerbank en mijn medicijnen op hun plek te houden, en er zit een extra vak aan de rugkant naast het handvat. Dit is een ruim vak, goed bestand tegen zakkenrollers. Daarnaast passen bijna alle parkmaps er netjes in zodat je die snel bij de hand hebt en je hoeft ze niet meer opgefrommeld in je broekzak te laten zitten. Maar het mooiste van de tas vind ik wel dat het ook een stijlvol souvenir is uit mijn favoriete attractiepark Europa Park. De tas is mooi zwart met grijstinten en aan de onderkant pronken de sterren van Europa Park. Ik vind het mooi hoe dit een leuke subtiele referentie is naar het park maar dat het wel strak en stijlvol is. Er staat zeg maar niet met knalkleuren en ander gedoe op dat de tas uit Europa Park komt. Het enige wat nog mist is zo'n opgepropte regenbeschermering in de bodem.
Maar goed, genoeg over de tas. Wat zit er allemaal in?
Power bank en USB-kabels: Voor het schieten van slowmotion videos voor mijn Instagram, gebruik ik mijn telefoon (iPhone SE 2020). Combineer dit met af en toe de wachttijden checken, even scrollen op Instagram of Reddit en je batterij kan hard gaan. Daarom heb ik deze Power bank van Anker met 20.000 mAh en een oplaadkabel van Belkin. Niet alleen fijn in pretparken, maar ook tijdens meerdaagse trips of als je hem vergeet op te laden. Omdat ik een gentleman ben (kuch) heb ik ook een micro-USB kabel voor Android telefoons.
Waterfles: Je moet elke dag genoeg water drinken. Zeker als je de hele dag aan de wandel bent in een attractiepark. Deze fles is makkelijk vast te houden aan het hengsel.
Thermoskan: Omdat ik frisdrank in parken vaak te duur vind, neem ik het graag gekoeld mee van huis in deze thermoskan. Ik heb deze van Colossos uit Heide Park omdat ik de houtprint mooi vind staan bij mijn tas.
Handgel: Een niet weg te wassen beeld van een pretparkbezoek tijdens de pandemie zijn alle pompjes met desinfectiemiddel voor je handen. Maar ook voor de pandemie gebruikte ik dit al, meestal omdat het in de toiletten van pretparken niet zo prettig is om je handen te wassen. Het lukt me vrijwel nooit om mijn handen helemaal droog te krijgen bij zo’n blaas droger, dan vind ik dit toch makkelijker. En zo heb je altijd zeep binnen handbereik. 😉
Neusspray: Ik heb medicijnen tegen allergische reacties en deze neusspray neem ik altijd mee op vakantie.
Karabijnhaak: Een eigen kapstok op je rug, speciaal voor als je een nat pak haalt of het is een van die dagen dat het in de middag net te warm is voor een jas. De haak werkt overigens ook goed om je mondkapje aan te hangen als je ‘m even niet gebruikt 🙃.
Zonnebril: Een mooie zonnebril op sterkte en een brillenkoker met een brillendoekje, om m’n bril schoon te maken na een ritje in de boomstammen.
Brillenkoord: Ik ben iemand die graag zijn bril ophoudt in attracties, want anders zie ik bijna niks en ik weet dat hij gewoon goed blijft zitten. Ondanks dat heb ik (vooral in aanloop naar F.L.Y. maar ook voor andere situaties) zo’n bandje gekocht zodat m’n bril overal mee kan. Wel hoop ik deze ooit te vervangen voor een van die bekende bandjes uit Cedar Point. 😎
Pen: Bij voorkeur een die schrijven ken. Tenzij je iemand bent die graffiti tekent in wachtrijen, dan raad ik je aan de pen thuis te laten.
Tasje met Black eye lenzen: Speciale lenzen die je over je telefooncamera heen kan schuiven.
Pakje kaarten: Wanneer wij voor een behoorlijk lange tijd niks te doen hebben, dan kaarten we dat probleem graag aan.
Paspoort: Ik heb alleen een rijbewijs en paspoort, dus die laatste moet wel mee als ik even over de grens een park wil bezoeken.
Panasonic Lumix (DC-FZ82): In de aanloop naar mijn Benelux bingo topic wil ik meer foto's gaan maken in de parken waar ik kom en ik vind deze camera prettig werken daarvoor.
Snacks: Je zal maar honger krijgen in de wachtrij. Altijd handig om wat snacks mee te hebben. Bakje met snoep of fruit bijvoorbeeld.
Nu ben ik erg benieuwd: wat hebben jullie allemaal bij je in een pretpark? Zijn er dingen die je overbodig vind of juist vind missen op mijn lijstje, of heb je nog tips voor andere mensen? Of heb je misschien helemaal geen POB? Wie weet ben jij zo iemand die helemaal niks meeneemt naar een pretpark. Het kan allemaal. 🙃
Overigens ben ik nog op zoek naar een regenjas. Ik heb een hekel aan poncho’s dus daarom zoek ik naar een regenjas die je lekker compact kan opvouwen en die niet zo wijd zit als een poncho, maar die je wel goed beschermt tegen de regen. Weet iemand waar ik de meest ideale jas kan vinden? Laat het aub weten!