Tijdens het afgelopen jaar hebben we lange wachtrijen gezien, al was dat in 2020 vooral te wijten aan de social distancing. De pretparken draaiden allemaal aan (minder dan) halve capaciteit en ik heb daardoor nooit echt grote drukte meegemaakt. Toch is het voor mij enigszins een guilty pleasure... zulke overbevolkte pretparken. Tijdens topdagen merk je immers hoe goed de parken hun operations aanpassen aan de drukte. Sommige parken scoren op dit vlak fantastisch, andere doen het minder goed. Ik ben m'n foto-archief eens ingedoken en heb een selectie van druk-drukker-drukst-momentjes samengesteld. Uiteraard nodig ik jullie van harte uit om ook zulke plaatjes toe te voegen in dit topic 🙂
Oktober 2005 // Europa-Park
Halloween in Europa-Park is big business en zeker tijdens het weekend van 31 oktober zit het park doorgaans overvol. Dat merkten we in 2005, tijdens de TNT Trip van Roller Coaster Friends. In dat jaar was Atlantica trouwens nieuw, dus op deze foto's zie je dat de Santa Marian nog niet afgewerkt was.
Mei 2007 // Walibi Belgium
Een van de eerste warme dagen van het jaar + een Belgische feestdag = feest in Walibi.
Augustus 2007 // Efteling
Niet iedereen vond het Zomeravond-concept van de Efteling zo'n topper, maar ik was altijd fan. En wanneer je op een zomerse zaterdag in augustus naar de Efteling reisde, kreeg je steeds een waterdichte garantie op topdrukte.
September 2007 // Parc Astérix
Parc Astérix is een van de meest beruchte Europese parken wanneer het over drukte gaat. Het park hangt regelmatig een bordje 'complet' en zo'n dag mochten wij meemaken in het jaar 2007. Ik wil overigens wel meegeven dat Parc Astérix me nog nooit teleurgesteld heeft qua operations. Op zulke dagen vliegen de treinen en boten letterlijk de stations uit.
November 2007 // PortAventura
Halloween is in zowat elk pretpark een topmoment. Dat geldt ook in Spanje, waar PortAventura begin november overbevolkt was. De nieuwigheid van dat jaar was Furius Baco en daar ontstonden rijen van maar liefst drie uur.
Juni 2008 // Walt Disney Studios
Zin in een ritje Tower of Terror en je hebt elders al een FastPass lopen? Dan mag je twee uur de rij in...
Augustus 2010 // Europa-Park
Indien men de grasvelden achter het Camp Resort vult met auto's, dan is het druk in Europa-Park. Op dat moment weet je niet meer waar de wachtrij van Silver Star begint en even later mag het personeel van Blue Fire met dranghekken sleuren.
April 2011 // Disneyland Paris
Tijdens m'n vier maanden durende werkperiode in Disneyland Paris zag ik kalme, maar ook bijzonder drukke dagen. Vooral rond Pasen was onderstaande foto niet uitzonderlijk.
April 2012 // Europa-Park
Europa-Park opende Wodan enkele weken voor ons bezoek en dat merkte je aan de wachttijd... Gelukkig mochten we dankzij Europa-Park wel van een stevig verlengde parktijd genieten. Wat hou ik van dit park.
April 2013 // Tokyo Disney Resort
Tokyo DisneySea voor de allereerste keer bezoeken, dat is kicken. Maar het is ook een beetje bang afwachten, want het Japanse Disney Resort staat nog steeds bekend omwille van z'n enorme bezoekersaantallen. Dankzij een duidelijk aanvalsplan hadden we daar in 2013 weinig last van, maar we waren helemaal niet alleen. Vooral de rush op Toy Story Mania die elke ochtend plaatsvond, was legendarisch. Tegenwoordig gaat diezelfde rush wellicht naar Soarin'.
April 2015 // Universal Studios Japan
Japanners en Harry Potter... da's een gouden combinatie.
April 2015 // Nagashima Spa Land
Nagashima Spa Land was uitgestorven tijdens ons bezoek... en maar goed ook. Ik wil me deze wachtruimte van White Cyclone (tegenwoordig Hakugei) niet voorstellen tijdens topdagen.
April 2017 // Disney California Adventure Park
Cars Land was een hit en de sterattractie heeft doorgaans lange rijen. Ik zag al pieken tot 240 minuten, maar ook drie uur is natuurlijk al een hele tijd... Thank God for FastPass and single rider!
Mei 2018 // Parc Astérix
En plots besef je dat je naar Parc Astérix gaat tijdens een Franse feestdag... Oeps. Ik dacht altijd dat die extra rijen aan de toegangspoort van OzIris niet gebruikt werden, maar ik weet tegenwoordig beter.
Hmmm... ergens mis ik die drukke dagen wel een beetje 😃