Zoals de meesten waarschijnlijk wel hebben gezien over de afgelopen dagen, heeft Walt Disney World aangekondigd geen vervoer meer aan te bieden van de luchthaven Orlando International Airport (MCO) naar de resort vanaf 1 Januari 2022. Disney's Magical Express is een service die geleverd wordt door Mears en deze deden eerst ook het vervoer voor Disneyland in Anaheim.

Hoewel deze services niet meer geboden gaan worden in 2022, is er wel op 23 November 2020 een aankondiging gedaan voor een samen werking tussen Brightline en Walt Disney World. Brightline is een private bedrijf die momenteel treindiensten levert in Miami en Wat Palm Beach en hebben een contract gewonnen om de trein verbinding te verlengen richting Orlando, welke moet openen in 2022.

Hier onder het pers bericht.

Walt Disney World and Brightline Enter Into Agreement Regarding Brightline Station at Disney Springs
Today, Brightline and Walt Disney World Resort announced they have entered into an agreement to construct a train station at Disney Springs, the popular shopping, dining and entertainment complex. The Brightline station is intended to provide a convenient travel option between Walt Disney World Resort and Brightline stations at Orlando International Airport (OIA), Miami, Fort Lauderdale and West Palm Beach and planned stations in Aventura, Boca Raton and Port Miami. Brightline’s expansion from West Palm Beach to OIA is on track to be completed in 2022. The agreement is conditioned upon Brightline’s satisfaction of certain obligations including obtaining all necessary government approvals.

The design concept for the proposed station at Disney Springs at Walt Disney World Resort includes a lobby on the ground level, passenger facilities and an upper level train platform. The proposed location would be in close proximity to Walt Disney World Resort’s four theme parks, two water parks and more than 25 hotels.

“Brightline will offer a car-free connection to the millions of visitors from around the state and the world who plan to make Walt Disney World Resort part of their vacation plans,” said Patrick Goddard, president of Brightline. “Our mission has always been to connect our guests to the people and places that matter, and Walt Disney World Resort is a tremendous example of this.”

“We’re excited to work with Brightline as they pursue the potential development of a train station at Walt Disney World Resort, a project that would support our local economy and offer a bold, forward-looking transportation solution for our community and guests,” said Jeff Vahle, president of Walt Disney World Resort.

In 2018, Brightline was awarded the right to execute lease agreements with FDOT and the Central Florida Expressway Authority to connect OIA and Tampa. In February 2020, Brightline commenced engineering and design work for the proposed project.

Bron: Brightline pers room

Momenteel is de eerste fase van de uitbreiding al onderweg en is er een trein station gebouwd bij de luchthaven van Orlando. Welke een een directe verbinding heeft met de luchthaven doormiddel van een monorail verbinding. Het station zelf bestaat uit drie perrons.


Bron: Apple Maps.

Als je naar de bovenstaande 3D foto bekijkt vanuit Apple Maps, zal de trein vanuit Miami vanuit de linker bovenkomen en de verbinding richting Disney Springs en Tampa Bay zal vanuit het station naar rechts gaan.

Als je de lucht foto hier onder bekijkt zie je dat er al flink wat voorbereidingen zijn gedaan wat betreft de eerste fase. Het station is in de rechter bovenhoek en in het rode vierkant zal de remise komen en in een latere fase het spoor richting Tampa Bay.

Bron: Apple Maps.

Goed, de tweede fase zal dus de uitbreiding zijn richting Disney Springs. Verwacht wordt deze in 2023 zal zijn aangelegd met een directe verbinding met de luchthaven. Er zijn momenteel geen concrete plannen op papier hoe de lijn zal lopen of hoe het station in Disney Springs eruit zal zien. Maar het zorgt wel voor een interessante ontwikkeling. Stel Disney Springs krijgt een trein verbinding, dan zijn er in mijn ogen een aantal interessante zaken die kunnen gaan gebeuren voor het resort in een positieve zijn.

Momenteel in Orlando zijn er geen trein verbindingen, de bestaande rails die er ligt kun je in de kaart hieronder zien. Alle zwarte lijnen zijn rails in Florida, zoals je merkt zie je ook de Monorail van Walt Disney World en de luchthaven erop staan.

Bron: OpenStreetMap

Vanuit verschillende bronnen is het ook duidelijk dat Brightline momenteel bezig is om een deal te sluiten om de Interstate 4 Corridor te mogen gebruik als locatie voor de uitbreiding. Hier zit alleen een adder onder het gras, de Interstate 4 loop van oost naar west, dwars door Florida. Met het volgebouwde Orlando in het midden. Zoals je in de kaart hierboven kunt zien is er momenteel geen rails rondom Orlando dus ze zullen deze connectie helemaal vanaf nul moeten bouwen.

Mijn verwachting is dat ze naast de remise de verbinding zullen gaan maken met het bestaande netwerk wat er al ligt, in dit geval de onderste ronde lijn in mijn tekeningen.

Vanuit hier kunnen ze twee route nemen, alleen hebben beide routes een aantal woonwijken dwars door het gebied lopen waar de uitbreiding zou kunnen komen. De groene lijn in de tekening hieronder verwacht ik dat het niet gaat worden, voornamelijk omdat het door dicht bevolkt gebied, hoewel het rails heeft liggen, niet happig zullen zijn op elke 15 minuten een trein langs hun voordeur.

De rode lijn maakt gebruikt voor een deel van bestaande rails wat er al ligt en breekt af op het moment dat de snelweg 417 komt, het gebied maakt gebruikt van de locatie waar nu de hoogspanningsmasten staan waardoor er veel ruimte is tussen de mogelijk treinverbinding en huizen en direct door gaat langs de snelweg richting Team Disney building bij Disney Springs.

Door een trein verbinding te maken vanaf de luchthaven naar Disney Springs, krijgt het resort twee mogelijkheden.

  1. Ze kunnen weer vervoer aanbiedingen met een "directe" station vanaf de luchthaven
  2. Ze krijgen de kans op een Transport Hub te maken van Disney Springs, waardoor er directe verbindingen zijn naar de resorts en vertrekkende resort gasten de kans te bieden om hun laatste Disney Prullaria te kopen in Disney Springs voor hun vlucht.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en er zijn vast een paar trein fanatiekelingen die een beter idee hebben over hoe deze trein verbinding eigenlijk zou moeten werken.

    Vriend_van_de_club Ik was helemaal vergeten dat jij een topic had gemaakt, misschien dat ze samen gevoegd kunne worden om het niet al te veel te vervuilen.

    Grappig genoeg heeft Bioreconstruct een tweet geplaatst bij de afslag van Disney Springs van de Interstate 4.

    Genoeg ruimte voor een mooie lijn dwars over de interstate met een schitterend station naar Disney Springs. Er lijkt meer ruimte te zitten dan ik oorspronkelijk dacht.

      Hjalmar Ik was helemaal vergeten dat jij een topic had gemaakt, misschien dat ze samen gevoegd kunne worden om het niet al te veel te vervuilen.

      Nu het bevestigd en aangekondigd is kan dit prima een nieuw topic zijn 🙂

      Goed dat er op deze manier een alternatief komt om autoloos naar WDW te kunnen blijven reizen vanaf het vliegveld.

      Hjalmar Alle zwarte lijnen zijn rails in Florida, zoals je merkt zie je ook de Monorail van Walt Disney World en de luchthaven erop staan.

      Het spoor in Animal Kingdom, het traject van de Hogwarts Express en zelfs een miniatuurspoorbaan in Gatorland staan hierop aangegeven! 😆

      2 maanden later

      Orlando International Airport heeft een flinke uitleg gegeven van de veranderingen rondom de luchthaven waarbij ook Brightline wordt genoemd. Met uitbreiding naar Disney Springs.

      Ben benieuwd naar dit project, beseffende dat sommige resorts 3 kwartier van Disney Springs afliggen, gaan ze zo dan extra bussen inzetten vanaf Springs voor de resort?

      Het is wel de moeite waard en fijner, ben ook benieuwd naar de kosten, echt een project om te volgen!

      De Orlando Sentinel heeft een bericht geplaatst over de extensie naar Disney Springs. Het huidige voorstel zal zoals eigenlijk verwacht via de snelweg 417 gaan, welke 1 biljoen dollar zal gaan kosten. Het is nog mogelijk dat Brightline voor de 2010 alignment kan gaan maar dat is nog niet duidelijk.

      20 dagen later

      We hebben ondertussen een beter beeld hoe Brightline de verbinding bij Disney Springs ziet, er is een gebied aangegeven waar de lijn wordt verwacht.

      De groene lijn is de Florida High Speed Rail Alignment, welke over de Interstate 4 gaat
      De Oranje lijn is wat voorgestelde route van Brightline
      Het oranje gebied zijn de alternatieve opties waar de lijn precies kan komen te liggen.

      Als je goed kijkt zie je dat het gebied rijkt tot aan de weg naast Disney Springs.

      Er is een presentatie geweest over de gang van zaken binnen Brightline en hier is een interessante opmerking geplaatst met betrekking tot de uitbreiding van de lijn tussen Orlando International Airport en Disney Springs. Het station zal on property worden, wat betekend dat Disney Springs een mogelijke hub voor vervoer naar de hotels kan gaan worden.

      Mocht je de hele video willen bekijken, klik hier.

      Ze zijn nu bezig met het stuk tussen Cocoa (in de buurt van Cape Canaveral) en Orlando International Airport en deze week schuiven ze een tunnel voor de trein onder de weg door terwijl de snelweg er nog gewoon overheen rijdt. Ik vond dat heel fascinerend. Ze gebruiken stalen platen met smeermiddel en een anker om het wegdek op z’n plaats te houden en met hydraulische stempels drukken ze vervolgens de tunnel onder de snelweg door. Ik had dit wel eens gezien dat ze zoiets doen maar dan sluiten ze de weg en graven die tijdelijk weg maar deze techniek was nieuw voor mij.

      Vriend_van_de_club Ik ben benieuwd of Brightline hier wel interesse in heeft, aangezien ze momenteel met een alternatieve route bezig zijn. Eentje die niet de Florida High-Speed Rail Alignment volgt welke soort van langs Epic Universe gaat. In Juli zullen ze een overeenkomst moeten komen voor de alternatieve route, anders blijft de 2010 versie als enige over.

        Twijfel of je ook niet moet waken voor teveel stops. Anders krijg je hetzelfde als met het HSL traject in Nederland. Plan was toen om 4 stations te hebben binnen 60 km (Amsterdam CS / Schiphol / Den Haag HS / Rotterdam CS). Daar is toen Den Haag tussenuit gehaald. Maar alsnog kan je het niet echt hoge snelheid noemen naar mijn mening.

        De stops rond Orlando beginnen ook zo te voelen.

        Hjalmar Ja ik geloof dat de voorkeur al is uitgesproken voor de SR417 route, maar eerlijk gezegd lijkt mij de andere route (de groene) juist een meer kansrijke locatie.

        Bij de aankondiging van Epic Universe is een mogelijk station al uitgesproken en de route geeft ook wel voorkeur bij de locale politiek vanwege de financiering mogelijkheden. Veel hotels liggen er op de bovenste route en hij kan ook gebruikt worden voor het Orange County Convention Center en directe bus hub naar Epic Universe.

          Hjalmar Hangt er vanaf hoeveel van het 3 Trillion plan van Biden naar Florida gaat.. 😅

          According to the Orlando Business Journal, there are plans for Universal to propose a stop on the Brightline close to the Universal Orlando Resort:

          Stakeholders such as the I-Drive business chamber of commerce and Universal Orlando Resort have been meeting or plan to meet with Brightline after a March presentation with the Central Florida Expressway Authority showed a potential path to the corridor, sources told Orlando Business Journal.

          Ze zijn nog in de race..

          https://insidethemagic.net/2021/04/universal-brightline-kj1/

          13 dagen later

          Hier een mooie reportage over de bijzondere techniek die gebruikt is bij het inschuiven van de tunnel in de buurt van Cape Canaveral.

            Guy Tof om zien, zoiets hebben ze in Nederland in 2016 ook gedaan bij de A12.

            En bij station harderwijk onder de sporen door met een fietsers / wandelaarstunnel. Dus het is niet iets vreemds, zeker ook hier niet, maar het blijft echt machtig mooi om te zien, dan voor het delen @Guy!

            • Guy heeft hierop gereageerd.