Operations kunnen mijn dag echt verknallen. Ik sta veel liever in een wachtrij van een uur wat doorloopt in een park dat er alles aan doet de capaciteit te maximaliseren, als dat ik een half uur sta te wachten voor een achtbaan waar maar 1 trein wordt ingezet (ondanks meer beschikbaar).
Het wordt wat saai, maar ook Europapark en beide Disney USA staan hier op de hoogste positie. Geen ander park wat ik ooit bezocht hebt voldoet aan de standaard die deze drie resorts mij hebben laten zien. Altijd maximale capaciteit aan voertuigen, veel personeel, nooit het gevoel dat een voertuig maar een seconde te lang in het station staat en daardoor wachtrijen die altijd doorlopen.
De Efteling doet het niet verkeerd, maar kan veel beter. In het verleden vaak genoeg meegemaakt dat bijvoorbeeld bij de Python de trein al op de lifthill klom terwijl de ander net de remmen in kwam geschoten, dat zie je gewoon niet meer gebeuren helaas.
Daarnaast maken ze gekke keuzes in de ontwerpfase, maar daar hebben we het al genoeg over gehad. 😃
Het park start altijd op met maximale capaciteit en er is voldoende personeel, de operations zijn daarmee niet slecht, maar nog ver van niveau Disney en EP en volgens mij is dat helemaal niet nodig. Gewoon wat beter nadenken tijdens het ontwerp.
In het verleden was ik altijd erg enthousiast over de Merlin parken, mijn eerste bezoek aan Alton Towers (2005) staat me bijvoorbeeld nog bij met volle capaciteit en veel personeel waardoor het dispatchen erg vlot verliet. Helaas is dit al lang verleden tijd en erger ik me in die parken aan vaak laat extra treinen inzetten, later openen en eerder sluiten van attracties. De Legolanden helaas niet uitgezonderd... de betaalde voordringpasjes is voor deze groep duidelijk een cashcow die tot in den treure uitgebuit moet worden. En dan helpen kunstmatig hoge wachttijden.
In Walibi altijd goede ervaringen gehad, maar het park ook al een paar jaar niet meer bezocht. Vooral het team van Goliath wist altijd hoge ogen te gooien.
PHL gaat over het algemeen vlot, maar waar ik me in EP niet aan personeel stoor (sterker, vaak vriendelijk), wil het in PHL toch echt wel te vaak net te chagrijnig zijn. Nu prefereer ik capaciteit boven vriendelijkheid, maar er is een verschil tussen stoïcijns doorwerken zonder glimlach en gewoon bot zijn.