FlyingTimo
Ik blijf toch verschillen in constructie zien tussen de monorail die op de markt in Groningen stond en die later teruggekomen is.
Onderstaande foto's zijn al eerder in dit topic voorbij gekomen, maar in een poging om het een en ander te verduidelijken haal ik ze er even bij.
Onderstaande foto's zijn van de tweede drop in de Monorail (die voor het station langs gaat).
De eerste foto is van de baan van Bakker uit het boekje van Stichting Kermis Cultuur, de tweede is de monorail zoals deze in Tilburg stond. Ik heb wat verschillen gemarkeerd:
Rood: verschil in track.
Groen: In 1959 liepen de supports aan de bovenkant schuin naar de baan toe, later bleven deze verticaal lopen.
Blauw: verschil in constructie onder het station.
Op onderstaande plaatjes is het verschil in track misschien nog duidelijker;
1959:
Later:
In het boekje van stichting kermiscultuur zijn de verschillen in supports ook te zien tussen de eerste foto's van de monorail en de laatste waarop de gehele baan van Stuy staat.
Over de baan in Nancy 1962, Ik ben er van overtuigd dat dit niet de R2000 is, maar het hier gaat om een Monorail.
Zo heeft de baan dezelfde lay-out als de monorail van Bakker, inclusief de kenmerkende drop voor het station langs. (R2000 heeft dit niet)
Ook staan op deze baan de wagentjes die ook op de baan van Stuy reden. Op de achtergrond de lift-hill die diagonaal in de lay-out staat in tegenstelling tot de lay-out van R2000 waar deze parallel t.o.v. het station loopt. (First drop in de rechter boven hoek)
Wat mij verder opviel is het kenmerkende (gele) motief in het hekwerk, dit is zowel op de foto's van de baan in Tilburg te zien als op de foto in het boekje van stichting kermis cultuur.
Baanverloop gelijk aan de Monorail, het type wagentjes, de rode kleur track. Hoe de vork nu precies in de steel zit met deze Monorail en of het hier om dezelfde of aangepaste baan gaat etc... geen idee.
Een ding weet ik wel, de baan in het filmpje van de foire Nancy 1962 is niet de R2000. 😉