Ik vind het heel dubbel, ergens vind ik het terecht met zijn aanvallen en haatzaaien dat hij van twitter gegooid is.
En ja, hij zet wel de toon, en hij blijft dingen vol houden, maar aan de andere kant is het natuurlijk erg raar dat je andere denkbeelden niet mag horen (want met Trump zijn duizenden accounts geblokt) op een belangrijk globaal platform als social media.
Ik was het niet vaak eens met "zijn bubbel" maar vond t wel interessant om te volgen en erin te kijken.
Het grote probleem waar social media mee zitten is ook niet specifiek mensen zoals Trump, of veel van zijn vrienden en aanhangers, maar het probleem zit vooral in hoe hun eigen algoritmes werken en mensen in een bubbel duwen.
FB had in een eigen onderzoek ontdekt dat iets van 64% van de mensen een extremistische groep joinde omdat FB zelf die aanbevolen had aan die gebruiker.
Een hoop mensen zijn niet al te snugger, en de algoritmes duwen hun in het extreme omdat ze in een wereld komen die alleen maar sterker wordt om hun heen, op YouTube krijgen ze de filmpjes met hun beelden, op Twitter de mensen om hun heen die het bewijzen, en op FB zien ze ook meer en meer posts uit de groepen van mensen die dat denkbeeld versterken.
Fake news is niet fake omdat het niet klopt, maar omdat het in hun bubbel niet klopt, en die is zo sterk dat het gewoon hun denkwijze beïnvloed.
Je zag het met een tweet van de Q Shaman die in t Captiol stond, 2 bewust creatief geknipte foto's in een tweet met de tekst "Zie je, het is antifa!" en de hele bubbel is overtuigd dat het een valse vlag was.
De beelden die gewoon het totale plaatje laten zien sneeuwden onder in die bubbels en algoritmes.
Censuur is denk ik idd niet de oplossing, Trump en zijn companen van Twitter gooien is maar een oplossing van korte duur, er komen nieuwe mensen, en er komen weer nieuwe bubbels met de zelfde denkwijzes, en zolang de social media bedrijven hun algoritmes niet drastisch aanpassen zal het een kwestie van tijd zijn voordat dit zich weer herhaalt.