Ik vind de creativiteit, maar ook de kwaliteit van de laatste uitbreidingen tegenvallen. Het lijkt alsof er te weinig bij nagedacht is. Neem bijvoorbeeld Max en Moritz, het type attractie (als instapcoaster, niet perse powerdcoaster) miste in het aanbod, wat dat betreft is de keuze niet verkeerd. Maar de locatie van de Bob had zoveel meer potentie dat het bijna zonde is dat Max en Moritz daar nu staat. Je houdt mijns inzien erg veel onbruikbare ruimte over (tenzij Spookslot opgeruimd gaat worden), terwijl je je lelijke kant van het park in eens in de spotlight zet (Fabula loods). Daarnaast is de achtbaan nauwelijks te zien vanaf paden, Max en Moritz als achtbaan had volgens mij beter gepast in Reizenrijk of bij de laven. Dan hadden ze de ruimte van de Bob later kunnen gebruiken voor een grotere uitbreiding, inclusief herindeling van de padenstructuur daar.
Het toevoegen van Nest is net zo iets, waar hier de locatie prima gekozen is is hier niet doorgepakt op kwaliteit. Van een pretpark als de Efteling verwacht ik niet een speeltuin te vinden die je ook in een willekeurig ander park/dierentuin kunt tegen komen. Pak dan goed door en maak er (misschien in thema VOC) een volledig gethematiseerde ervaring van, voor jong en oud.
En vergeet niet dat met de vervanging van de Python met gemakkelijk iets aan het thema van de baan had kunnen doen. Of op z'n minst een wat aantrekkelijkere routing en wachtrij had kunnen maken. Maar ook hier blijft het bij het 'goedkoopste' (zo lijkt het althans).
Ik hoop dat de Efteling met Strookrijk weer de kwaliteit gaat leveren waar ze bekend om staat, of stond, want om ons heen presteren Phantasialand en Plopsaland (bijvoorbeeld) steeds beter. En met de uitbreiding in Parijs die er aan zit te komen, denk ik dat ook dag-gasten gaan zien dat de Efteling gaat achter lopen op gebied van thematisering en beleving.