Nee, uiteraard niet, maar als dat argument steekhoudend was zouden we ook geen discussie kunnen voeren op een forum als dit. Ik zal proberen de reden achter deze uitspraak verder te onderbouwen.
broodje123 De vervanging van Polka Marina is geen bezuiniging naar mijn mening
Daar ben ik het mee eens. Gezien de toekomstplanning is het logisch dat deze attractie moet gaan. Hij staat op een ruimtelijk lastige plaats met oog op de plannen. Dan moet hij op een gegeven moment of verplaats worden of hij moet worden verwijderd. Daar is weinig onlogisch aan inderdaad.
Klopt en dat vind ik een heel verkeerde keuze. Het park zegt een 9+ ervaring na te streven en met de Europese/wereld top mee te willen doen. Als je dat zo uitspreekt moet dat in mijn ogen ook blijken uit het attractie aanbod. De nieuwe python is echter een kale achtbaan die zelfs in ieder ander park als normaal/onaangekleed zou zijn. Kijk naar wat de Europese en wereldtop als banen neerzet: aangekleed, goed geplaatst, passend in het aanbod van het park. Kijk ik naar de missie van de Efteling zeggen ze in te willen zetten op de beleving van alle zintuigen. Dan komt deze baan er erg bekaaid vanaf tegenover bijvoorbeeld de Vliegende Hollander.
Ik verwacht van een park wat mee wil doen in de top dat nieuwe ontwikkelingen van een bepaald niveau zijn, een goede aankleding hebben, een goede wachtrij, nieuw en verhalend een plek hebben binnen de sprookjes, mythes en legendes van het park. Niet iedere attractie hoeft dat te hebben natuurlijk, maar een baan van het formaat van de python wel. Wil je met de top mee is er gewoon geen plek voor een kale, witte en standaard achtbaan.
broodje123 En Max en Moritz vind ik een van de mooiere powerd coasters die ik ken
Er zit een verschil tussen mooier en van voldoende niveau. De Efteling wil bij de Europese en wereldtop horen, deze baan had ook in ieder ander park kunnen staan in Europa. Het stationsgebouw is wel leuk gedaan, maar onsamenhangend en uit noodzaak wat het is. De wachtrij is een schreeuwfestijn op een kaal plein waar je de hele dag in de zon staat, het wachtrij vermaak is dusdanig dat het eerder de rij stopzet dan een pleziertje opleverd en het gebied eropheen is momenteel kaal en niet meer dan een paar heuveltjes die ter nauwernood passen bij het land waar het thema vandaan zou komen. Nee, dit is gewoon een leuke toevoeging, maar niet van het niveau wat het park zou moeten nastreven als ze bij de Europese top willen horen.
Als de Efteling echt door wil groeien moeten ze in mijn ogen laten zien dat ze in staat zijn om verhalen op een logische wijze om te zetten in attracties. Dit zouden in mijn ogen totaal belevingen moeten zijn, alles in staat van het verhaal. Nu is het vaak een groen gebied met al dan niet een veehok als wachtrij, binnen een paar verwijzingen naar een verhaal en afhankelijk van de attractie blijft het daarbij. Als je verhalen wil vertellen moet dat in iedere keuze van de attractie doorkomen en dat zie ik nu niet gebeuren. Ik verwacht niet meteen themagebieden, maar wel een logische samenhang tussen een verhaal en een attractie. Natuurlijk is de Efteling geen Disney of Europa park, maar het schrale contrast tussen de laatste toevoegingen van dat laatste park en een Max en Mortiz zijn gewoon niet passend. Waar die laatste als jaren succesvol doorpakt blijft de Efteling steken op het niveau van 1986 met de opening van de Fata Morgana. De Vliegende Hollander was volgens sommige hier misschien een flop en ja het beter kunnen zijn. Maar de intentie van de attractie ligt dichterbij wat ik van het park zou verwachten dan alles wat ze daarna gebouwd en gepresteerd hebben.