Ik snap de verontwaardiging vanuit het fan-perspectief volledig, maar ik vraag me af hoeveel fans even iets langer na kunnen denken.
We zitten op dit moment in een piek die minstens net zo groot is als in het voorjaar. Iedereen wordt op dit moment beperkt in zijn doen en laten. Horeca is dicht, we hebben een officieuze mondkapjesplicht, mensen worden dringend geadviseerd om thuis te werken en alleen te reizen als het strikt noodzakelijk is. Dit valt in mijn ogen niet te rijmen met het bezoeken van pretparken en al helemaal niet met het bezoeken van een druk Halloween event.
Halloween valt helaas compleet verkeerd, was deze piek een maand later geweest, dan had je er veel minder mensen over gehoord en was het allemaal een stuk beter te verantwoorden. En ja, in een winkel loop je ook risico’s, maar boodschappen moet je blijven doen om in leven te blijven, dus dat de supermarkten, onder strenge maatregelen, open blijven is onoverkomelijk, maar een pretpark bezoeken, wat zorgt voor een groot aantal reisbewegingen en situaties waar afstand houden soms erg moeilijk gemaakt wordt, heeft op dit moment absoluut geen prioriteit.
Het eindeloos op blijven zoeken van de randjes van de regels maakt me langzamerhand een beetje moe. Kun je een reisbeweging absoluut niet voorkomen, onderneem hem dan, maar kan je op dit moment thuis zitten, doe dat dan zoveel mogelijk. Zoek op dit moment de drukte niet op. Het virus werkt op de manier waarop wij het aanpakken met golfbewegingen, als er weinig besmettingen zijn mogen we erg veel. Op die momenten kunnen we een pretpark bezoeken. Als er veel besmettingen zijn wordt er op dit moment van ons verlangd dat we thuis blijven om het aantal besmettingen weer omlaag te krijgen.
En Toverland kan zijn zaakjes nóg zo goed op orde hebben (ik hoor gemengde verhalen en kan er zelf niet over oordelen, maar de positieve verhalen zijn wel veelal van mensen die er baat bij hebben), maar op dit moment moeten ook zij ‘rustiger aan’ doen.
In een wereld waarin je niet naar een restaurant kan, niet mag sporten, niet met de trein mag om een dagje naar Amsterdam te gaan en zelfs niet op een verjaardagsvisite mag, vind ik het niet gek dat je ook niet naar een pretpark kan. Hoe jammer dat ook is, want daar zullen we het toch allemaal wel over eens zijn.