Het is al vaker aangegeven, maar het lijkt niet binnen te komen. Normaal gesproken zijn er op dat soort dagen (ook pré Corona) bij grote uitzondering 10.000 man binnen. Bij een afhuur zijn die 10.000 zo goed als gegarandeerd. Dat maakt het lastig. Ik heb al vaker aangegeven dat van mij de parken, met de getallen die ons elke dag om de oren gesmeten worden, dicht mogen. Helemaal omdat ik praktisch zonder baan zit nu. De branche waarin ik (godzijdank als bijbaan naast mijn studie) werk wordt nu nóg langer dicht gehouden. Maar een pretpark en een dierentuin waar het keer op keer mis gaat, soms door de parken zelf, soms door de gasten, mag gewoon openblijven. Dat steekt nog steeds behoorlijk.
Ik lees veel mensen schrijven dat de Efteling zich aan alle regels houdt, maar voor mij geldt de Efteling als een bedrijf dat zich wel aan alle regels houdt, maar dat alleen doet om niet beboet te worden en daarom heel extreem de grenzen van de wet opzoekt. Dat klinkt misschien vaag, maar ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld uit mijn eigen branche. Je hebt kroegeigenaren die de wet navolgen, alle jongeren op een identiteitsbewijs controleren en ook nagaan of de, aan de bar gehaalde, drank niet alsnog naar minderjarigen gaat. Deze kroegeigenaren doen dit omdat ze de wet kennen en begrijpen waarom het belangrijk is om deze te handhaven. Je hebt ook kroegeigenaren die de persoon aan de bar om een id- kaart vragen en vervolgens een dienblad met drank zien vertrekken naar een tafel waar ze geen idee hebben voor wie de drank. Deze kroegeigenaren houden zich aan de wet om geen boete te krijgen, dichttimmeren dat ze aan de bar om id gevraagd hebben en vervolgens zijn zij onschuldig. Dat is een manier en dan leg je de verantwoordelijkheid dus bij de gasten en niet bij jezelf. Ik vind dat zwak en zou graag zien dat een groot gerespecteerd bedrijf als de Efteling van die eerste categorie zou zijn, constateren dat het niet goed gaat en vervolgens de hand in eigen boezem steken en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die fout gaan. En daar dan ook naar handelen. Dat wil zeggen minder mensen toelaten en als dat ook niet werkt, zoals sommige mensen zeggen, dan misschien overwegen om te sluiten.
Aan het begin van de crisis deelde de Efteling de dagen op in periodes. In de eerste periode, overdag, was het structureel druk, lastig om afstand te houden en waren er wachtrijen tot vér over het uur. De tweede periode, ‘s avonds, was rustig, alle attracties walk-on en kon je erg goed afstand houden. Er ís dus blijkbaar wel een bezoekersaantal waarbij het goed kan gaan, maar dat ligt in de ogen van de Efteling (begrijpelijk) te laag. Vandaar dat ze ook gestopt zijn met die losse avondopenstelling.