Progress Als een ANWB of Essent zijn klanten naar de Efteling laat gaan is dat geen bedrijfsuitje. Uiteindelijk maakt het ook niet uit of er 10.000 ANWB-leden in het park zijn of 10.000 ‘gewone’ bezoekers; zolang de Efteling maar binnen de normen blijft die met de Veiligheidsregio zijn afgesproken. Er is dus niets gedaan wat verboden is. En deze uitspraak van Rutte lijkt me al helemaal geen vriendjespolitiek aan te tonen.
Daarom dat ik de max. van 15.000 gasten veel te hoog vind in de Efteling voor deze tijd. 10.000 gasten die met een flinke korting georganiseerd door 1 bepaald bedrijf naar een pretpark gaan of 10.000 individuele gasten (nou ja, in gezinnen) die besluiten die éne dag naar een pretpark gaan is wel degelijk een verschil. Dat laatste komt in deze tijd van het jaar veel minder vaak voor door het weer, de mogelijkheid tot gesloten attracties door het weer, de Corona-angst en de verminderde aantrekkingskracht van de Efteling in november/begin december. Dat zijn (buiten de Corona-angst) altijd de redenen waarom die evenementen überhaupt altijd plaatsvonden in deze periode van het jaar.
Het valt wel op dat de Efteling toch elke keer nét dat streepje over de grens zet qua opzet, entertainment, zin doordrukken, bezoekersaantallen, weigeren bezoekers te spreiden (want al sinds maart is het achterlijk druk vlak voor parkopening op de Pardoes Promenade en de Brink terwijl er veel meer mensen in latere tijdsloten naar binnen gelaten kunnen worden). Ze vragen de mening van de gasten door middel van enquêtes en doen er vervolgens helemaal niks mee als het hun financieel niet uitkomt. De veiligheidsregio constateert "toevallig" pas slechte dingen zodra ze groots opgepakt worden door de media en zou wel vrijwel elke dag in het park moeten lopen. Hebben ze dan blinde, dove mensen in het park lopen?! Komen ze even tussen 17:30 en 18:00 een rondje maken (en dan toevallig de overvolle vlonders bij Aquanura missen) wanneer het park al leeggelopen is?
Progress Overigens worden in dit fragment ook dierentuinen genoemd. Zijn dierentuinen in jouw ogen ook arrogant en bestaat er tussen hun en de veiligheidsregio’s ook vriendjespolitiek?
Ik heb weinig foto's gezien en ervaringen gehad in dierentuinen waarbij heel veel bezoekers zich op 1 plek bevonden, dus daar kan ik minder over oordelen. Mijn ervaringen in dierentuinen (die overigens ook "uitverkocht" waren) dit jaar waren erg positief. Bij de populairdere dieren stond personeel mensen te instrueren zo snel mogelijk door te lopen en afstand te houden. Daar kan het dus blijkbaar wel!