Japio Het maakt toch geen bal uit of de Efteling cijfers vrij geeft of niet? Als bezoeker weet je dat je moet reserveren en je moet houden aan maatregelen. Dan maakt het niet uit of je met 500 of 5000 mensen in het park rond loopt. Foto's van lange rijen zeggen dus ook niet zoveel, omdat mensen als het goed is 1,5 meter uit elkaar staan. Het gaat om de tijd die je effectief aan het wachten bent, en ik las ook veel berichten dat die goed meeviel op veel plaatsen.
Je haalt twee losse berichten van mij door elkaar denk ik?
De eerste ging idd over de cijfers waar we niets concreets van hebben.
Ik geef alleen aan dat je niet met termen als "30% capaciteit" of "2/3e van een normale" dag kan stellen dat 2/3e van een normale dag meer dan die 30% zou zijn zonder dat je weet hoeveel 30% capaciteit echt is, en hoeveel een normale dag bijvoorbeeld is, en dat probeer ik een beetje te onderbouwen.
Daarnaast heb je de foto's van de lange rijen.
En ja, foto's laten slecht diepte zien, dus trekken vaak iets uit hun verband, maar dan nog zijn rijen wel degelijk van belang voor het park.
Capaciteit van een ride hangt samen met een goede operations, de treinen moeten goed vol zitten, de flow met unloading/loading moet goed zijn en de dispatches moeten optijd plaats vinden. Hiervoor is een soepele flow van gasten bijvoorbeeld van belang.
Allemaal vlakken waar nu grote impact op is, want treinen kunnen in op 50% of minder gevuld worden, er moet extra ruimte gehouden worden bij het uitstappen en instappen, en de guestflow die soepel naar binnen moet komen gaat ook veel meer met horten en stoten, want de rij is zo enorm lang.
Daarnaast, ja, de absolute wachttijd is van belang, maar praktisch gezien word het ook vrij lastig als de wachtrijen extreem lang worden in de gebruikte lengte, je ziet nu al met "vrij normale" wachttijden dat de rijen extreem ver buiten hun normale paden lopen (logisch ook).
Maar wat als dus het park nog opschaald naar een dubbel aantal gasten?
Krijg je dan net na de Baron en voor de Meermin al rijen, maak je daar al je keuze voor DVH, Python, of mag je daar al linksaf in de rij voor de Oude Tuffer, t schip en de Polka Marina? dat lijkt me ook wel lastig werkbaar.