ppc-anoniem-1
Mijn beeld is niet perse veranderd eigenlijk?
Jij gaf aan "Als fan kan ik niets anders dan dat stimuleren door daar met een bezoek aan bij te dragen." waarop ik stel dat als je het alleen te doen is om een park te stimuleren je beter thuis kan blijven en normale reguliere betalende bezoekers een kans te geven, en dat klopt nog steeds?
Je kan alleen stellen dat ik niet de Efteling optimaal wil sponsoren, en dat klopt, ik betaal ergens voor en an sich verwacht ik daar iets voor terug (in de vorm van een park of compensatie).
Daarnaast vind vooral ik dat parken op het moment met de maatregelen niet rendabel open kunnen, en dat zie ik eigenlijk alleen maar bevestigd worden.
Als ik zie hoeveel extra personeel overal staat, hoeveel extra maatregelen actief zijn etc dan is het ook totaal niet rendabel voor parken, dat lees je terug in de interviews met Fons, maar ook bij kleinere parken (de eigenaar van Billy Bird is op Linkedin er aardig open over bijvoorbeeld).
Maar de wil om open te gaan is duidelijk groter dan het financiële verhaal (door de overheidssteun opzet is het verschil denk ik erg klein tussen open of dicht zijn)
Met wat ik gisteren gezien heb in de Efteling ging het gisteren inderdaad heel goed en werkte alles, maar ik besef mij heel goed dat dit niet het huidige einddoel is, dat ligt naar verwachting nog minimaal een 25 a 50% hoger, en daar gaat het knellen.
Wat ik gisteren al schreef zie ik in de huidige vorm opschalen met naar verwachting duizenden gasten niet gebeuren, tenzij bepaalde maatregelen verlicht worden (zoals in die derde stap die gepland staat), je krijgt dan meer doorstroom in je attracties en alles in je park wat dus de capaciteit direct verhoogt.
Gisteren ging alles goed door een relatief leeg park, maar als de Efteling gaat opschalen met de verwachtingen die er zijn lijkt het me erg lastig worden in de parken, en lijkt het mij vervelend als je elke 2 meter na moet denken over je 1,5 meter tegenover andere.
De maatregelen zelf zie ik liever nog steeds niet, in de grote darkrides vind ik eea aardig storend uit zien op de foto's (maar heb die gisteren zelf niet bezocht), verwacht ook niet dat in het echt ze opeens wel fijn zijn, maar doordat het park zo leeg is en je er verder niet heel veel over hoeft na te denken valt het op dit moment wel mee.
Maatschappelijk is er in de afgelopen paar weken ook wel wat verandering gekomen, een hoop is sneller "losser" gegaan, en testen en traceren lijkt minder belangrijk gevonden, in een Duitsland bijvoorbeeld mag je op een terras zitten maar moet je wel contactgegevens achter laten, en zie je al dat bijvoorbeeld bepaalde bezoekers nu zelf in thuis quarantaine moeten omdat er een besmet persoon bij ze in de buurt heeft gezeten.
Maar het blijft nog steeds gek dat de terrassen in de Efteling vol zitten (volgens de maatregelen met bijvoorbeeld je poffertjes afhalen) maar dat strandtenten "een onaanvaardbaar risico" zijn volgens diezelfde veiligheidsregio's en geen wc's open mogen doen en hun terras open stellen.
Dat zijn nog steeds relevante maatschappelijke vragen, Maargoed, is de Efteling dan te vroeg open, de rest te laat, ik weet het niet, ik constateer alleen dat er een verschil in beleid is op het moment, want de zelfde "issues" zijn voor de ene branche op het moment een onaanvaardbaar iets en voor de parken schijnbaar niet, en ondanks dat ik in de Efteling ben wezen kijken vind ik dat gewoonweg nog steeds een gekke situatie.