Simon Ron Niet alles uit je dagje halen? Je doet momenteel meer attractie's in 1 dag dan op een drukke zomerdag. 🙂
Kiezen tussen twee kwaden in een vergelijking is altijd een beetje jammerlijk... maargoed, ik denk dat je een belangrijk woord vermeld waar het om gaat draaien "momenteel".
Is het nog zo leuk als er 3 a 4x zoveel gasten in het park zijn en je momenteel leuke wachtrijen 3x zo lang zijn.
Momenteel komen er maar een paar duizend gasten binnen, een schijntje tegenover de 30% capaciteit waar de Efteling naartoe wil gaan opschalen (wat richting een 12 tot 14K zou zijn), en dat lijkt mij een erg lastig aantal gezien de maatregelen en capaciteit waarop de meeste zaken draaien.
Ik heb t al vaker geschreven, een groot deel van parken hun capaciteit is voornamelijk gebaseerd op gasten in een wachtrij plaatsen, als een ride op zijn max draait maakt het voor die ride niet uit of er 100 of 1000 man in de rij staan, sneller gaat het gewoonweg niet, alle aantallen boven die capaciteit is gewoonweg "in een wachtrij plaatsen" (en de rides draaien dus ook nog eens op minder dan 50% capaciteit).
Die wachtrij kan je ook voor minder dan een 20% gebruiken, want je mag de mensen niet meer direct naast elkaar laten meanderen, en voor en achter heb je die 1,5 meter nodig, dus op elke 2 meter rij verlies je 75%, dat heeft echt een enorme impact op je hele operations.
Nu met een paar duizend man allemaal waarschijnlijk goed te doen, maar bij een 3 a 4x zoveel gasten heb je een dus te maken met een park wat onder druk staat en feitelijk een "drukke zomeravond" als gasten-druk heeft....
En dan heb je deze dagen ook nog eens te maken met in verhouding zeer veel "ervaren" efteling bezoekers....
Ik ben erg benieuwd hoe alles er in het echt uitziet hoor, maar ik zie t niet heel positief in voor het opschalen en hoe je daar goed mee om kan gaan.
Het opsplitsen met een avond sessie erbij vind ik echt een slimme zet in dit verhaal, tuurlijk geeft t wat limitaties voor bezoekers, maar gezien de hele situatie waar we als wereld inzitten denk ik een erg slimme zet om de druk op het park beheersbaar te houden en toch nog een redelijke capaciteit per dag te kunnen hanteren.