JeepeeB Ik zou op onderhoudsgebied geen wonderen verwachten. De Efteling is een bedrijf en bedrijven gaan het enorm zwaar krijgen de komende tijd. Een paar punten:
- niemand weet of er straks geen algemene lockdown komt, zoals we die al in Italië zien. Dan zijn alleen mensen die essentiële werkzaamheden verrichten bezig; de rest blijft binnen. Geen onderhoudsploegen in het park dus.
- het is ook hoogst onzeker wanneer het park weer kan openen. Hopelijk begin april, maar als het pas eind mei of nog later wordt ben ik niet verbaasd. Met elke dag dat het park dicht blijft wordt het verlies voor de Efteling groter.
- als het gevaar van het virus achter de rug is, zitten we met een enorme economische crisis. Veel bedrijven zullen over de kop gaan en veel mensen zullen hun baan verliezen. Mensen zullen minder te besteden hebben en dat gaat de Efteling merken.
- het internationale toerisme gaat ook een flinke knauw krijgen. Niet positief voor de Efteling.
Ik denk dat de Efteling deze crisis wel zal overleven (voor andere parken is dat maar de vraag). Maar de komende tijd denk ik dat men financieel heel voorzichtig gaat zijn en ik kan ze dat niet kwalijk nemen. Extra onderhoudswerkzaamheden horen daar niet bij. Ik verwacht eerder dat projecten op de lange baan zullen worden geschoven.
Bovenstaande klinkt allemaal erg negatief en ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb! Maar we zijn ineens in enorm onzekere tijden terecht gekomen en ik denk dat we ons moeten realiseren dat de prioriteiten voor veel parken straks compleet anders liggen dan een paar weken geleden.