Ik hoop vurig voor iedereen dat zijn of haar favoriete pretpark/dagattractie weer zo snel mogelijk open gaat, en kan.
Maar als we even het gevoel uitschakelen en realistisch blijven is het openen van een dusdanig iets met regels om Covid-19 tegen te gaan een haast onmogelijke opgave, zeg maar gerust niet te doen.
Neem nou een gemiddeld pretpark, als eerste de rij bij de kassa, (voor zover er al dan niet digitaal al een ticket gekocht is dan praten we over de ingang)
Mensen worden geadviseerd op anderhalve meter afstand van elkaar te blijven, dan heb je en krijg je een rij van hier tot weetikveel waar, alleen bij de ingang al als de boel open gaat, stel er staat 200 man te wachten op de opening dat is dan een rij van 300 meter die je kwijt moet, parken zoals de Efteling hebben die ruimte misschien wel, maar neem nou een park als Duinrel in Wassenaar bijvoorbeeld die is daar toch iets minder op berekend qua ruimte.
De het park zelf, veel parken hebben van die kruip-door-sluip-door weggetjes dus die moet je al afsluiten, blijven alleen de grote paden over voor je publiek.
Zo heeft de Efteling wel een paar knelpunten dan in het sprookjesbos, Duinrell over het algemeen nog wel de boel aardig uit elkaar kan houden betreft afstand op zijn paden, Slagharen zover ik het mij herinner ook nog wel redelijk uit de voeten kan evenals Walibi, maar in de kleinere parken heb je wel een probleem met je guestflow, hoeveel bezoekers kan je aan als park om de afstand te kunnen waarborgen, en hoe waarborg je die afstand, zet je personeel in die agentje moet spelen?
Want je hoeft geen geleerde te zijn (en dit is volgens mij ook al eerder gezegd) in de loop van een dag gaan de teugels om wat voor reden dan ook toch stiekem losser met als gevolg dat mensen toch dicht bij elkaar staan.
Dan je horeca in een park, daar gelden volgens mij dezelfde regels voor als voor de horeca buiten een park, dus die zijn allemaal dicht, nu kan je wel een tijdelijk verkooppuntje opzetten, maar dan komen er weer andere punten van aandacht om de hoek kijken, veilig afrekenen, het omgaan met voedsel door de medewerkers en ga zo maar door.
Grote parkshows, vergeet het maar, Aquanura bijvoorbeeld is geen optie, want dat riekt naar samenscholing of kan je zien als een kort evenement met meer als 100 mensen bij elkaar, buiten de parkmuren mag dat ook niet, dus binnen de parkmuren volgens mij ook niet.
En dan nog het fenomeen wachtrij, hier kan je onmogelijk monitoren of mensen wel gepaste afstand aanhouden, of je moet op elke hoek van een rij een medewerker neerzetten, dat gaat alleen maar ergenis geven op te duur.
Dus in verhouding sta je voor een handjevol mensen je park op te gooien waarbij de kosten denk ik niet kunnen opboksen tegen de inkomsten.
Als bij de lokale Albert Heijn al 1/3e van alle winkelwagentjes gebruikt mogen worden om de afstand te kunnen garanderen, dan moet je ook rekening houden met 1/3e in aantallen bezoekers die je maximaal toe mag laten in je park, als ik in mijn glazen bol kijk dan sta je ook op zo'n dag als park geld gewoon in de vijver te mieteren.
Ja het is toffe PR dat je open bent, maar ga je er een lekkere winst mee draaien op zo'n dag?
Hoe graag de parken ook open willen, ik zou het niet doen als ik moest beslissen, je haalt je ellende op je nek waar je niet op zit te wachten, zie je de persberichten al...ondanks dat park X zich streng aan de regels hield, is er wel een corona-haard geconstateerd...nou lekkere PR is dat.
Hoe zuur het ook mag zijn, blijf gewoon dicht als park, mensen zijn onvoorspelbaar daar moet je geen risico mee willen nemen, daar komt alleen maar ellende en narigheid van.